De meeste werkende mensen zullen het wel herkennen. De balans tussen werk en privé is verstoord. Dit kan naar buiten komen door de vele uren die je werkt. Met daar tegenover het kleine aantal uren die je aan je privéleven kunt besteden. Ook komt het steeds vaker voor dat je door druk en stress, thuis nog met je werk bezig bent. Niet fysiek maar wel in je hoofd. Toch zijn er eenvoudige manieren om deze balans tussen werk en privé weer te vinden. We geven je een selectie van tien relatief eenvoudige tips.

1. Plan vrije tijd in

De eerste stap zou kunnen zijn om in je drukke agenda tijd vrij te plannen. Zeker als je veel (over) uren met je werk bezig bent. Als je nooit tijd over hebt voor je privéleven, komt dat omdat je dit niet inplant. Het inplannen van vrije tijd is een belangrijk middel om ziekte of andere uitval te voorkomen.

2. Stel prioriteiten

Het ene gaat niet zonder het andere. Al plan je nog zoveel vrije tijd in, als je dit niet als hoge prioriteit ziet, zul je de planning niet waarmaken. Maar prioriteiten zijn ook belangrijk als het om inhoudelijk werk gaat. Is het werk wat je hebt gepland allemaal even belangrijk?

3. Doe alleen je eigen werk

Vraag jezelf af en toe even af of je taken overeenkomen met je taakomschrijving. Door de waan van de dag wordt je misschien onbedoeld wel opgezadeld met het werk van een ander. Zolang dit niet ten koste gaat van jouw planning en jouw leven, is dit geen probleem. Maar bewaak je deze grens ook?

4. Slaap voldoende en op tijd

Een belangrijke manier om zowel op het werk als thuis beter te presteren, is goed slapen. Als je uitgerust bent kun je meer aan. Daarnaast zul je naast je werk meer aandacht op kunnen brengen voor je omgeving. Ga op regelmatige tijden naar bed, en slaap lang genoeg. Voor de meeste mensen is dit ritme mogelijk, maak hier gebruik van. Regelmatige slaap geeft je lichaam kans om te wennen aan het schema van wakker en slapen.

5. Rond je werk af

Probeer zoveel mogelijk een project af te ronden voordat je aan de volgende begint. Dit zal niet bij iedereen mogelijk zijn. Maar hou dan in de gaten dat het aantal lopende projecten niet te hoog oploopt. De kans is groot dat je `s avonds nog gaat proberen wat af te ronden. Of je gaat wel naar huis, maar je bent in je hoeft nog aan het piekeren over oplossingen.

6. Heb plezier

Ieder mens is gebaat bij plezier. Lach samen met je familie en vrienden, maar ook met je collega`s. Maak hier tijd voor vrij. Het is algemeen bekend dat bij het plezier hebben, endorfine vrijkomt in je hersenen. Dit stofje zorgt ervoor dat je je goed voelt. Hierdoor zal je zowel geestelijk als lichamelijk veel meer aan kunnen.

7. Ga (meer) sporten

Net als plezier hebben zorgt sporten ook voor endorfine. Er zijn verschillende theorieën die aantonen dat je niet alleen lichamelijk fitter wordt, maar ook geestelijk weerbaarder. De combinatie tussen deze twee zorgen voor een evenwichtige levensstijl. Sporten is echt even tijd voor jezelf. Vervolgens kom je met een goed gevoel en frisse moed weer thuis of op je werk.

8. Ga naar buiten

De buitenlucht is goed voor iedereen. Ga vooral naar buiten met je gezin of vrienden. Je zult ervaren dat het de onderlinge band versterkt. Dit zorgt voor een impuls van je privéleven. Daarnaast is de buitenlucht goed om je werk even achter je te laten. Ga eens in de pauze met je collega`s een rondje wandelen.

9. Timemanagement

Als je steeds de balans kwijt bent, dan is een cursus time management iets voor jou. Het aanbod van deze cursussen is divers. Je vindt altijd wel een cursus die bij jouw manier van doen aansluit. Door het efficiënt indelen van je werktijd, ontstaat er ongetwijfeld meer tijd voor privézaken.

10. Vind de balans tussen werk en privé

Wellicht voer je bovenstaande tips uit, dan zul je dichterbij komen dan ooit. Maar lukt het niet om te genieten van je vrije tijd, of ben je er niet bij als je aandacht voor je gezin moet hebben? Doorloop de stappen nog eens, en kijk welke stap je de meeste moeite kost. Focus je vervolgens op deze stap. De balans vinden is steeds zoeken naar de activiteit die jou op het moment een goed gevoel geeft.

Blijf je moeite hebben om de balans te vinden, dan zijn er ook mensen die je kunnen helpen. Zoek in je omgeving naar mensen bij wie je altijd op je gemak bent. Leg diegene je probleem voor en vraag om zijn mening. Heb vervolgens samen af en toe een goed gesprek. Dit lucht op wat de balans ten goede komt.

Share.

About Author

Naast mijn baan als projectcoördinator heb ik mijn eigen sparring bureau. Hiermee help ik o.a. ondernemers met hun doelstellingen en hun ambities. Daarnaast coach ik mensen die aan hun persoonlijke ambities werken. Vanuit deze ervaringen ben ik blogs gaan schrijven voor Onderneemhet.nl.

Leave A Reply