Image default
Eigen bedrijf Ondernemer in beeld Strategie

Arctic Blue – Ludo van de Wiel over (duurzaam) ondernemen

In onze rubriek ‘Ondernemer in beeld’ hebben we deze keer Ludo van de Wiel van Arctic Blue aan het woord. Omdat wij jou als bezoeker inzicht willen geven in het ondernemerschap hebben we hem enkele vragen voorgelegd over ondernemen. Duurzaam ondernemen is in veel gevallen een mooi woord, maar er zijn ook ondernemers die hier volledig voor gaan.

1. Wat is het doel van je onderneming Arctic Blue?

Arctic Blue is een consumentenmerk voor gezondheidsproducten. Deze producten zijn op basis van Omega-3 vetten uit visolie en plantaardige algenolie. De omstandigheden waaronder veel visolie wordt geproduceerd zijn niet zoals het zou moeten zijn. Dit heeft effect op de visstand, het zeeleven, het milieu en de lokale bevolking in het land van herkomst (veelal Zuid-Amerika). De alternatieven die Arctic Blue heeft geïntroduceerd hebben de garantie dat zij geen nadelig effect hebben gehad op de oceaan, milieu en lokale bevolking. Daarnaast wordt er geen vis gebruikt die als voeding dient voor dolfijnen, zeeleeuwen, zeevogels en walvissen. Ik heb bewust gekozen om alleen visolie van filet-snijresten te gebruiken. Dit heeft ons product het MSC keurmerk opgeleverd.

2. Kun je kort uitleggen hoe je onderneming is ontstaan?

In 2014 heb ik Arctic Blue gestart. De reden was dat ik door het zien van een paar buitenlandse documentaires gechoqueerd was over de oorsprong van veel visolie. Deze documentaires (http://www.arctic-blue.com/blog/) tonen het vervuilende karakter en andere problematiek. Ik vroeg me toen af waarom visolie vooral wordt gemaakt van hele vissen als sardines en ansjovis. Deze zijn immers voedsel voor dolfijnen, zeevogels, zeeleeuwen en walvissen. Is er dan geen visolie die gegarandeerd geen nadelig effect heeft op de natuur? En waarom is er geen visolie met MSC keurmerk? Gelukkig is die er nu wel, namelijk Arctic Blue producten.

3. Hoe heb je je producten onder eigen naam op de markt gebracht?

Dit is een kwestie van doorzetten geweest. En het aansluiten van alle disciplines zoals inkoop, productie, verkoop, marketing, etc. Uiteraard moet je merknaam worden geregistreerd en heb je een goede designer nodig voor je huisstijl. logo en de lay-out van verpakkingen.

4. Je bent niet direct na je studie met je onderneming begonnen. Had je deze stap eerder willen zetten?

Achteraf gezien had ik misschien wel eerder ondernemer willen worden. Het is namelijk ontzettend leuk. Daarnaast geeft het je energie en vrijheid van geest en bewegen. Wellicht ben ik er eerder niet klaar voor geweest. Eerst moet je een noodzaak zien van het ondernemen. Misschien zelfs een obsessie, dit geeft je de drive die nodig is.

5. Je verkoopt eerlijke en duurzame producten, is dat zowel een commerciële als een ecologisch bewuste keuze?

Beide. Net als Tesla en Tony Chocolonely streef ik een gezond commercieel bedrijf na. Het business model moet wel kloppen, je hebt betalende klanten nodig. Zonder inkomsten gaat het concept niet werken en bereik je ook je ecologische/duurzame doel niet. Als bijvoorbeeld een Tesla een lelijke auto zou zijn, dan waren die verkoopaantallen aanzienlijk minder.

6. Kun je andere ondernemers een advies geven over het “verduurzamen” van hun onderneming?

Het belangrijkste is dat je dit alleen gaat nastreven als het bij je past. Je moet er passievol over kunnen praten, het moet een intrinsieke motivatie van jezelf zijn. Als dat niet zo is, begin er dan niet aan. Daarnaast is een duurzaam product niet genoeg. Het moet ook steeds aantrekkelijk en betaalbaar zijn. De tijd dat ‘geitenwollesokken’ een meerprijs voor een duurzaam product willen betalen is voorbij. Daarnaast is dat maar een kleine niche markt.

7. Heb je nog tips voor andere ondernemers, in het algemeen?

Meerder tips, als ik zo vrij mag zijn:

  • Volg het KISS Principe. Zorg dat je snel een prototype hebt, om je concept te testen. In een vroeg stadium moet je weten of je op het goede spoor zit;
  • Zorg voor een eigen webshop. Het is belangrijk om direct in contact te staan met je klanten;
  • “A desk is a dangerous place from which to watch the world”. Oftewel, ga erop uit om je overtuiging en product te verifiëren;
  • Een idee is niets waard, het gaat om de uitvoering;
  • Schrijf je in op de Sprout nieuwsbrief;
  • Lees regelmatig artikelen op blogsites zoals Onderneemhet.nl;
  • Lees het boek ‘Startkapitaal’ van Kees Zegers (broer van Chris Zegers).

Kijk op de website van Arctic Blue voor meer informatie over Ludo, zijn onderneming en producten: http://www.arctic-blue.com

Related posts

De belangrijkste ontwikkelingen op IT gebied

Mathijs

Wat 2018 de ondernemer gaat brengen

Mathijs

Zo verhoog jij jouw klanttevredenheid

Danny Bijl

Leave a Comment