Image default
Carrière Personeel

De balans tussen loyaliteit aan je werkgever en je eigen ambitie

Veel werknemers hebben allerlei ambities. Toch gebeurt het te vaak dat men deze maar negeert omdat men loyaal is aan hun werkgever. Je kunt namelijk wel heel ambitieus zijn, maar misschien heeft je werkgever een ander plan met je. Daarnaast kun je als ondernemer vaak wel merken dat een werknemer zijn ambities achterna wilt. In beide gevallen moeten werkgever en werknemer er samen uit komen. De balans werkgever-ambitie moet gevonden worden.

Onbalans werkgever-ambitie

Een ongezonde situatie op de werkvloer ontstaat vaak door het ontbreken van duidelijkheid. En dan met name onduidelijkheid over een ieders motieven. Een werknemer kan zich steeds negatief uitlaten over ieder onderwerp. Ook als het in de ogen van de werkgever, of collega`s wordt ervaren als een verbetering. Iemand die het gevoel heeft dat hij zijn spreekwoordelijke ei niet kwijt kan, is minder gemotiveerd. Je gaat denken dat de werknemer in kwestie signalen afgeeft dat hij toe is aan een andere baan.

Balans werkgever-ambitie

Als er wel een goede balans is tussen je eigen ambitie en je loyaliteit aan je werkgever, dan ben je wellicht niet ambitieus. Het is belangrijk dat je je dan wel moet realiseren dat je eigen doelen in lijn met de onderneming moeten liggen. Een werkgever die zijn personeel ruimte voor ambities gunt, creëert een werkomgeving waar ruimte is om te groeien. Als je de ambitie van je werknemer kunt combineren met de doelstelling van de onderneming, dan win je ook zijn loyaliteit.

Tips voor een goede balans

Om de balans werkgever-ambitie te vinden, zijn er enkele tips die je hierbij kunnen helpen. Zoals bij veel zaken is communicatie de sleutelfactor. Denk dan aan de volgende tips:

  1. Schrijf je eigen doelen op. Wat verwacht jij van je werkomgeving?
  2. Vraag naar de doelstelling van je werkgever, of althans de onderneming;
  3. Voor je keuzes maakt is het goed om te kijken of je persoonlijke doelen samen kunnen gaan met die van het bedrijf;
  4. Ontstaat er conflict tussen beide, bespreek dit met je werkgever;
  5. Zowel werknemer als werkgever moeten elkaar de ruimte geven om duidelijk te maken wat de toekomstverwachtingen zijn;
  6. Kom je tot elkaar, dan heb je weer werk naar je zin. Of een gemotiveerde werknemer die nog jaren wil blijven;
  7. Bespreek samen ook de eventuele opleidingsmogelijkheden. Dit kan een belangrijke bijdrage zijn om er samen uit te komen;
  8. Kom je niet tot elkaar, kies er dan voor om uit elkaar te gaan. Beide partijen moeten tenslotte hun doelstellingen nastreven;
  9. Overweeg of je aan het bedrijf verbonden wil blijven als externe partij. Neem als werkgever niet te snel afscheid. Wellicht kun je gebruik blijven maken van zijn kennis/kunde.
  10. Laat geen zaken onbesproken.

Het bovenstaande is geen kant-en-klaar recept voor ieder persoon die in de sandwich zit tussen zijn eigen ambitie en zijn loyaliteit aan zijn werkgever. Toch kan het ongetwijfeld bijdragen aan de zoektocht hiernaar. Loyaliteit aan je werkgever kan ook betekenen dat je ervoor kiest om je werkzaamheden te beëindigen omdat deze niet meer bijdragen aan de doelen van de onderneming. Zoals gezegd, bespreek elkaars ambities en doelstellingen.

Related posts

Zo organiseer je een origineel teamuitje

Dagmar

Welke types herken jij op de werkvloer?

Danny

Zo zorg je voor een goede projectadministratie

Danny

Leave a Comment