Image default
Branches Commercieel Tips

Creatief omgaan met enveloppen

Ondanks dat de moderne wereld verregaand aan het digitaliseren is, is drukwerk nog steeds een belangrijk onderdeel van het zakenleven. Onderdeel van zakelijk drukwerk zijn enveloppen. Het eerste wat je relatie in handen krijgt, als je informatie per post stuurt, is de envelop. Door de jaren heen zijn er allerlei zaken rondom enveloppen bij gekomen. Als je hier slim gebruik van maakt dan kan dat je werk eenvoudiger maken. Ook kun je op een creatieve meer aandacht op jouw bedrijf vestigen. Met dit artikel willen we je informeren over een selectie van de mogelijkheden.

Creatief met kleuren

Er schuilt een psychologische werking in kleuren. Dit kun je in je voordeel gebruiken bij het kiezen van je enveloppen. Vaak wordt er gekozen voor een zakelijk ontwerp door een witte envelop te gebruiken met daarop het bedrijfslogo. Verdiep je eens in de uitwerking van kleuren op het menselijk brein. Wist je bijvoorbeeld dat blauw in het brein overkomt als zakelijk, betrouwbaar en effectief? Of dat zwart kracht en veiligheid uitstraalt? Ook is het goed om te weten dat rood als agressief, opwindend en urgent overkomt. In vrijwel iedere situatie is het zakelijk gezien dus niet handig om rode enveloppen te gebruiken. Wit blijft zakelijk gezien een goede basiskleur vanwege het gevoel van rust en ruimte. Speel dan met de kleuren van je logo en vermijdt te felle kleuren. Omdat groen centraal staat in het kleurenspectrum die wij als mens ervaren, voelt groen goed aan. Maak daar gebruik van.

Informatie op de envelop

Ga je een mailing de deur uit doen met de post, zorg dan voor een opvallende envelop. Maak niet alleen gebruik van de juiste kleuren. Maak ook gebruik van de ruimte die hebt om `voorinformatie’ te plaatsen. Als je de ontvanger kunt prikkelen, door een afbeelding of tekst te plaatsen, om snel de envelop open te maken, dan heb je het eerste beslissingsmoment gewonnen. Steek hier voldoende tijd in. Het klinkt wellicht kinderachtig, maar gebruik bijvoorbeeld een afbeelding van ‘schattige’ dieren. Als jouw drukwerk in de oud papierbak verdwijnt omdat het niet uitnodigt om de envelop te openen, dan wordt je doel niet bereikt. Als je de enveloppen nodig hebt om je offertes, order, factureren en dergelijke, te versturen, dan is het ontwerp ook belangrijk. De envelop is geen middel om tot openen over te gaan, maar het zegt wel iets over je bedrijf.  Of verwerk je logo als een soort watermerk in de envelop. Vermijd opzichtige reclame, dit komt opdringerig over.

Verschillende materialen

Een envelop hoeft niet perse van papier te zijn. Naast papier zijn er ook enveloppen in kunststof te verkrijgen. Door een ander materiaal of papierdikte te kiezen, kun je de geadresseerde een ander gevoel geven. Met dikker papier geef je je relaties het gevoel dat je aandacht steekt in de communicatie. Een standaard envelop geeft niet het gevoel dat je de geadresseerde de moeite waard vindt. Niet iedereen zal er zo over nadenken omdat wij hier in Nederland erg van de efficiëntie zijn. Toch kun je je onderscheiden ten opzichte van je concurrentie door net even iets meer aandacht aan een envelop te besteden.

Creatieve vormen

Naast de kleuren, lay-out en materiaalkeuze is de vorm van een envelop ook te beïnvloeden. Zit je in de autobranche, dan kun je wellicht een auto vorm geven aan je enveloppen. Zijn de enveloppen bedoeld voor een mailing of een andere vorm van reclame, maak dan gebruik van creatieve vormen. Hiermee vestig je de aandacht op jouw drukwerk. Wat nog beter is om speciaal voor de geadresseerde iets met de vorm te doen die iets over hem zegt. Is de ontvanger een onderneming in de bloemensector, doet iets met een bloemenvorm. Stel dat je een offerte moet sturen naar een potentiële klant, dan is een persoonlijke envelop een middel om hem over de streep te trekken.

De mogelijkheden rondom enveloppen zijn enorm. Als je hier goed gebruik van maakt, dan kan een eenvoudige envelop je nog voordeel opleveren. Soms moeten we ons nuchtere gevoel voor efficiëntie even aan de kant zetten voor wat creativiteit zodat we effectiever communiceren. Drukwerk is nog steeds belangrijk.

Related posts

5 redenen om te solliciteren via een uitzendbureau

Mathijs

Een nieuwe website bouwen: 3 overwegingen

Danny

De trends voor het MKB in 2015

Danny

Leave a Comment