Image default
Commercieel Marketing

Flyers: waarom het nog steeds goede marketinginstrumenten zijn

De flyer wordt vaak vergeten als het gaat om marketinginstrumenten. Het wordt vaak gezien als een ouderwets marketinginstrument dat zijn waarde wel een beetje heeft verloren, maar dat is onterecht. Als je de juiste kneepjes weet, is het verspreiden van flyers de perfecte marketingtool voor het vergroten van je klantenbestand en voor relatiemarketing.

Vooral voor startende bedrijven zijn flyers een goede manier om jezelf onder de aandacht te brengen. Flyers zijn namelijk goedkope marketingtools. Maar op het moment dat je geen meerwaarde biedt aan je lezer, wordt de flyer niet gelezen en is het alsnog een dure aanschaf. Daarom is het cruciaal om goed na te denken over wat je precies op de flyer plaatst. Veel flyers zijn eigenlijk niets meer dan grote business cards; ze bevatten een (bedrijfs)naam, e-mailadres, telefoonnummer en wellicht nog wat bedrijfsinformatie. Deze informatie is uiteraard cruciaal voor elke flyer, maar bij het enkel en alleen plaatsen van het bovenstaande belandt je flyer direct bij het oud papier. Reclameland.nl geeft enkele tips om ervoor te zorgen dat je flyers als een goed marketinginstrument kunt inzetten.

Geef je flyer een bewaarfunctie

Daarom is het belangrijk om op te vallen en je echt in de lezer te verplaatsen. Dat klinkt makkelijker dan het is, want hoe bied je nu meerwaarde aan de lezer? Simpel, zorg ervoor dat je flyer een bewaarfunctie krijgt. Een perfecte manier om je flyers wél nuttig te maken, is door er een aanbieding op te plaatsen met een bepaalde deadline. Denk aan een seizoensaanbieding of het verstrekken van een kortingscode. Door deze flyer toe te voegen aan bestaande bestellingen, vergroot je de kans op herhaalaankopen en verbeter je de relatie met de klant.

Wees creatief

Creativiteit is hierbij belangrijk. Verzin een kleinschalige wedstrijd die inspeelt op het seizoen. Een goede manier om via flyers je klantenbestand te vergroten, is door een aanmeldformulier op één van de zijden te plaatsen en er wellicht een kleine prijs aan te verbinden. Zorg er wel voor dat je flyer niet te vol wordt. Een te drukke uitstraling kan lezers afschrikken en ervoor zorgen dat de flyer alsnog in de prullenbak belandt. Een simpel en clean idee scoort het best.

flyer reclame

Crossmediale aanpak

Je kunt de meerwaarde van je flyers vergroten door middel van een crossmediaal concept. Hierbij spelen verschillende media op elkaar in. Hierbij kan ook gebruik worden gemaakt van een call to action. Verwijs via de flyer bijvoorbeeld naar je social media kanalen en roep op om deze kanalen te liken. Verwijs vervolgens via je social media kanalen naar de eventuele kortingscode op de flyer die klanten krijgen bij een bestelling. Zo spelen de flyers en kanalen als Facebook, Twitter en Instagram op elkaar in en versterken ze elkaar.

Opvallen doe je niet alleen met een origineel idee, maar ook met een originele opmaak. Stop hier voldoende tijd in. Een onaantrekkelijke flyer kan, ook met een geweldige tekst, toch ongelezen blijven als het design niet aantrekkelijk genoeg is. Kortom, als je flyers op een goede manier inzet, zorgen ze ervoor dat je klanten terug komen.

Related posts

Bedrijfspand kopen of huren: de voor en tegens

Mathijs

De trends voor het MKB in 2015

Danny

Met deze 5 tips houd je je financiële zaken op orde tijdens de coronacrisis

Danny Bijl

1 reactie

Yilmaz 28 september 2016 at 11:06

Ik ben de mening toegedaan dat flyers en folder drukken en verspreiden nog altijd uitstekende instrumenten binnen een marketingcampagne zijn. Het is toch een verschil: een tekstje op een webpagina zien, of dezelfde tekst op papier in je handen hebben.

Reply

Leave a Comment