Image default
Tips

Zakelijk een auto importeren – hoe zit dat nou?

Een auto kopen is een grote investering en daarom geven sommige ondernemers de voorkeur aan een geïmporteerde auto uit bijvoorbeeld Duitsland. Om jou zo goed mogelijk voor te bereiden op de aankoop, heeft Dasimport hieronder de stappen uiteengezet.

De voorbereiding

Als je een auto wil kopen, kijk je natuurlijk eerst uitgebreid op het internet. Er zijn verschillende sites die gespecialiseerd zijn in het vergelijken van auto’s. Stel je wil een auto importeren uit Duitsland, dan zijn de volgende sites handig: auto.de, mobile.de en autoscout.de. Als je eenmaal een auto hebt gevonden, dan begint het echte werk pas. Hieronder wordt uitgelegd welke stappen je moet doorlopen om een Duitse auto te importeren.

De aanschaf

Als je zakelijk importeert binnen de EU, dan zijn er twee zaken die een rol spelen. Een auto is pas geschikt om zakelijk ingezet te worden als het een btw-auto betreft waarvan de verkoper bereid is om de auto netto (dus zonder btw) te verkopen. Als dit beiden het geval is, dan is het aanbevolen om de auto direct zonder btw in Duitsland aan te schaffen. Voor een btw-vrije aankoop zijn de volgende documenten vereist:

  • Geldig btw-nummer
  • Uitreksel Kamer van Koophandel (maximaal 3 maanden oud)
  • Kopie van het paspoort

Let bij de advertenties goed op of er wordt geadverteerd met netto- of brutoprijzen. De BTW betaal je in het buitenland, dus de netto exportprijs is exclusief het percentage dat geldt in het land waar je uit importeert.
Ook moet je zelf tekenbevoegd zijn en genoemd worden in de formulieren van de KVK. Na de aanschaf, ben je verplicht om je aankoop te melden bij de Belastingdienst. Als je het btw al hebt betaald in Duitsland, zal je voordat je de auto in je onderneming mag gebruiken, de btw moeten terugvorderen via de Duitse Finanzamt. Hou rekening met een langdurig en moeizaam proces.

Het BPM-bedrag wordt bepaald aan de hand van de nieuwprijs, de CO2-uitstoot en het type brandstof. Het bedrag voor een geïmporteerde auto ligt lager, omdat de auto’s gebruikt zijn. Daarnaast geldt er op geïmporteerde auto’s ook een rest BPM, wat bepaald kan worden op de volgende manieren:

  1. Via een afschrijvingstabel
  2. Met behulp van een koerslijst
  3. Middels taxatie door een (schade)taxateur.

Transport naar Nederland

Voor transport naar Nederland vraag je voor €150 een uitvoerteken aan. Het is officieel niet toegestaan om hiermee door Nederland te rijden, dus wees voorbereid op een eventuele waarschuwing bij de douane. Een andere manier is om je auto per vrachtauto of ambulance te laten vervoeren, met deze methode ben je niet in overtreding.

Stappen in Nederland

1. Vraag bij de RDW een kentekenonderzoek en Apk-keuring aan (mits de auto geen geldige keuring meer heeft)
2. Doe belastingaangifte om de hoogte van de rest BPM te bepalen
3. De belastingaanslag meteen betalen
4. Laat een kentekenplaat maken (ongeveer een week na stap 3)
5. Regel een verzekering (de aanslag motorrijtuigenbelasting wordt geregeld door de RDW). Voor de verzekering heeft u het kenteken en de meldcode nodig, de meldcode bestaat uit de laatste vier cijfers van hat chassisnummer van je auto.

Tot slot

Helaas bestaat er geen constructie aan het ontlopen van de BTW, hoewel sommige autohandelaren anders beweren. Mocht je toch een auto kopen zonder btw, dan krijg je waarschijnlijk vroeg of laat een naheffing op de mat.

Related posts

Waarom kiezen voor meer BHV’ers op de werkvloer

Danny Bijl

Waarom een energielabel belangrijk is als pandeigenaar

Danny

Meer lol met teambuilding!

Danny Bijl

Leave a Comment