Gisteren hebben we kort teruggeblikt op wat het jaar 2017 de ondernemer gebracht heeft. Vandaag blikken we vooruit op het nieuwe jaar. Terwijl we in 2017 nog weleens terug dachten aan de crisis, wordt 2018 het jaar van de groei. Belangrijke trends gaan zich voortzetten. De veranderende maatschappij zorgt ervoor dat ondernemers vaak hun oude principes aan de kant zullen moeten zetten. We noemen enkele zaken die 2018 de ondernemer gaat brengen.

Economische groei in 2018

Vanuit de overheid klinken al maanden de berichten over de stijgende economische groei. Dit is het laatste kwartaal al duidelijk merkbaar geweest. Er wordt weer volop geïnvesteerd in bijvoorbeeld auto’s maar ook in productiemiddelen zoals machine. Daarmee is een belangrijke oorzaak van economische groei al ontstaan. De gehele productieketen profiteert hiervan omdat er veel meer werk ontstaat. De werkloosheid is drastisch aan het dalen en heft daarmee (deels) de gevolgen van de vergrijzing op. Ook de beleggingsmarkt groeit weer volop.

Data is de succesfactor

Voor de marketing van bedrijven gaat data de succesfactor worden. Het gedrag van klanten maar ook leveranciers, moet worden vastgelegd. Hoe meer details je weet hoe beter je het toekomstig gedrag kunt voorspellen. Trends komen uit big data en niet meer van goeroes die het helaas ook wel eens mis hebben gehad.

Projectmatig werken

In 2018 zal de trend van projectmatig werken worden doorgezet. Een opdracht aannemen en deze vervolgens uitvoeren met een projectgroep. Waarbij de groep wordt samengesteld uit interne en externe partijen. Door de inzet van een brede kennis input wordt een project optimaal aangepakt. De flexibilisering van de arbeidsmarkt sluit daar naadloos op aan.

Arbeidsmarkt -krapte vs specialisme

De krapte op de arbeidsmarkt neemt toe. Vorige week berichtte de NOS dat er inmiddels minder dan 400.000 werklozen in Nederland zijn. Daarmee neemt de waarde van het personeel toe. Met name de mensen die gespecialiseerd zijn in een technisch of sociaal vakgebied zijn steeds zeldzamer. Daarmee zullen niet alleen de salarissen hoger worden maar ook de manier waarop deze mensen op de arbeidsmarkt worden gezocht.

Actief duurzaam ondernemen

In 2018 is het niet de vraag of we meedoen met duurzaam ondernemen. Alleen in wat voor mate en vorm, dit is voor iedereen verschillend. Zoals eerder beschreven wordt het verschil gemaakt door de motivatie. Gaan we voor belastingvoordeel of subsidie? Of zijn we ons bewust van het effect van ons handelen op het klimaat/milieu? Het is goed als ondernemend Nederland actiever duurzaam wordt.

Paperless office (als voorbeeld)

Een paperless office bijvoorbeeld. Dit is een bedrijf/kantoor waarbij geen (of zo min mogelijk) gebruik wordt gemaakt van papier. Met alle bedrijven bij elkaar gebruiken we immense hoeveelheden papier. Dit zorgt voor een constante vraag naar hout. Alhoewel we zoeken naar papier met een milieukeurmerk, is geen papier gebruiken nog steeds beter. Dit is maar een simpel voorbeeld voor wat we als ondernemer kunnen doen. Het geeft aan dat het niet moeilijk is om bewuster met het milieu om te gaan. Begin met een paperless office en pak daarna het volgende initiatief op. Bijvoorbeeld alternatieve energieopwekking. Stap voor stap maken we de wereld duurzamer.

 

In 2018 gaan we met elkaar de economische groei ervaren en stimuleren. Daarbij wordt duurzamer leven en ondernemen een belangrijk element. Laten we als mens ons ook hard maken voor onze medemens. Groei betekent vaak dat een groot deel van ons het beter gaat krijgen. Denk dan ook aan degenen die daar niet van mee profiteren.

Namens de redactie van Onderneemhet.nl een succesvol en gezond 2018 gewenst!

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply