Image default
Eigen bedrijf Ondernemen Personeel Tips

3 instrumenten voor interne communicatie

Als bedrijf besteed je aandacht aan zorg aan je communicatie met klanten en de rest van je doelgroep. Maar ook intern ligt er een taak op het gebied van communicatie, want het is ook belangrijk om je personeel op de hoogte te houden van belangrijke zaken. We bespreken drie instrumenten die je kunt inzetten voor interne communicatie.

Narrowcasting

Het is je vast wel eens opgevallen in ziekenhuizen en apotheken dat daar gewerkt wordt met schermen waarop informatie gecommuniceerd wordt aan bezoekers. Dat systeem kun je natuurlijk ook intern toepassen als je een omvangrijk bedrijf hebt waarin het lastig is om efficiënt naar alle medewerkers toe mededelingen te communiceren. Bij zo’n systeem met schermen met een zelfgemaakte ‘uitzending’ spreken we van narrowcasting, omdat je in feite uitzendt met een beperkt bereid. Narrowcasting stelt je in staat om belangrijke mededelingen te communiceren door het heel bedrijf heen. Ook als je medewerkers wilt herinneren aan regels of protocollen, kan narrowcasting van pas komen.

Intranet

Een ander systeem wat goed van pas kan komen voor interne communicatie is een intranet met een website die enkel toegankelijk is voor personeelsleden met een account. Hierop kan nieuws over het bedrijf gedeeld worden, evenals belangrijke mededelingen. Maar het biedt ook de ruimte voor interactiviteit. Je kunt er een intern forum in implementeren, protocollen op plaatsen en blogs van medewerkers op plaatsen. Het biedt eigenlijk allerlei interessante mogelijkheden, maar het heeft wel één nadeel ten opzichte van narrowcasting, en dat is dat berichten minder snel iedereen bereiken. Men moet namelijk zelf inloggen op het intranet om de mededelingen te zien. Bij narrowcasting is de kans groter dat mededelingen snel opgepikt worden.

Bedrijfsmagazine

Bedrijfsmagazine

Een interessant niet-digitaal instrument voor interne communicatie, is een bedrijfsmagazine (hoewel dit ook digitaal kan in de vorm van een website). Hierin kan standaard een inleidend commentaar van de directeur staan, uitgebreide verhalen over ontwikkelingen binnen een bedrijf en verhalen over medewerkers die bijdragen aan het scheppen van een band tussen het personeel van het bedrijf. Ook mededelingen over verjaardagen, jubilea en nieuwe en vertrekkende medewerkers kunnen in een bedrijfsmagazine geplaatst worden. Het is een mooi instrument om medewerkers zich meer betrokken te laten voelen bij het bedrijf en meer een familiegevoel te creëren. Een nadeel is wel dat je er tijd en geld in moet investeren en er maar een keer in de zoveel tijd een ‘update’ komt.

Wanneer je je medewerkers betrekt door goed met ze te communiceren, bouwen ze ook een betere band op met het bedrijf. Dat is de investering in een goed middel voor interne communicatie wel waard.

Related posts

Houd jij je aan de regels in je bedrijf?

Mathijs

10 eigenschappen van succesvolle ondernemers

Dion

Medewerkers met een arbeidsbeperking aannemen

Mathijs

Leave a Comment