Image default
Eigen bedrijf Ondernemen

3 manieren om gelukkig te zijn in je werk

Tony Hsieh beschrijft in zijn boek ‘Delivering Happiness’ 3 soorten geluk. Plezier, Passie en een Hoger Doel (Pleasure, Passion en High Purpose). Natuurlijk heeft elke vorm van geluk een voordeel, maar welke geldt voor jou?

Het geluk van Tony Hsieh met imperium Zappos

Tony heeft in de loop der jaren een indrukwekkende organisatie opgebouwd. Binnen korte tijd bereikte hij een miljarden omzet in de online verkoop. Zijn geheim? Hij stelde alles in het werk om zijn personeel gelukkig te maken en houden.

Hoe kan jij als ondernemer zijn inzichten gebruiken? Laten we beginnen met de drie vormen van geluk nader te bekijken.

Plezier in je werk

Deze vorm van geluk geldt als het najagen van kortstondig geluk. Het scoren van de volgende sales of financiële mijlpaal. Je kan het zien als living on the edge of als een rockster. Het is echter lastig vol te houden aangezien je van hoogtepunt naar hoogtepunt leeft.

Passie in je werk

Wanneer je passie in je werk ervaart is dit een fijne vorm van geluk. Je komt dan in een staat van ‘flow’ terecht. Zowel je inspanningen als je resultaten zijn optimaal afgestemd en je leven en werk draaien dan ook als een zonnetje.

Heb je wel eens het gevoel dat tijd niet meer bestaat of dat de tijd heel snel gaat? Grote kans dat je dan in een staat van flow bent.

Werk en je hogere doel

Tony beschrijft je Higher Purpose als deel uit maken van iets groter. Iets groters dan jouzelf dat voor jou een betekenis heeft. Wat is voor jou waardevol? Wil jij met je baan of onderneming het verschil maken in bijvoorbeeld de oplossing voor het klimaatprobleem?

Of heb je je hogere doel nog niet gevonden? Dan is het lastig om écht geluk te ervaren in je werk.

Echt geluk nastreven in je werk of bedrijf

Voor welke vorm van geluk zou jij kiezen? Leef je van shot naar shot of heb je een focus om de resultaten zo hoog mogelijk te laten zijn? Bedenk dan eens goed wat jou op de lange termijn gelukkig gaat maken.

Onderzoek heeft uitgewezen dat je focus op een hoger doel de beste resultaten op lange termijn geeft. Dat is ook niet moeilijk te begrijpen. Grote kans dat jij als ondernemer al een hoger doel in gedachte hebt. Maar in hoeverre heb jij daar nog je focus op?

Geluk en wat het oplevert

Mag je dan helemaal geen kortstondig geluk najagen? Natuurlijk wel. Zou ik wel doen in ieder geval. Maar feit blijft dat snel geluk veel energie kost en dat je er niet lang van geniet. Meer focus op passie en een hoger doel past ook beter bij ondernemerschap. Je bouwt dan zowel aan een stabielere organisatie als aan een groter doel dan jouw eigen belang. Zullen we eens een voorbeeld bekijken?

Geluk in de praktijk

Peter is zelfstandig adviseur in de autobranche. Hij bemiddelt tussen leasemaatschappijen en de bedrijven die de auto’s gaan leasen. Hij heeft een groot netwerk in de regio waarin hij werkt en hij is al zeker 10 jaar heel succesvol.

Nu heeft Peter een focus om zijn omzet elk jaar te laten groeien met 10%. Zijn omzet is op een dermate niveau dat hij zorgeloos zaken kan doen. Dat lijkt op een ideale situatie. Maar langzaamaan gaat er bij Peter toch iets knagen. Is dit het nou helemaal? Ga ik zo nog 25 jaar door tot aan mijn pensioen?

Hier heeft Peter duidelijk een focus op Plezier en een deel op Passie. Hij vindt het fijn dat hij iets kan betekenen zijn grote klantenkring en uiteraard zijn de leveranciers ook blij met de resultaten van hun succesvolle bemiddelaar.

De oudste dochter van Peter

Dan komt de oudste dochter van Peter een keer thuis uit school met een project over de ontbossing in het Amazone gebied en de gevolgen daarvan. Ze toont zich zeer betrokken bij het project en vertelt iedereen het belang van een duurzame economie. Hoewel Peter op de ontbossing natuurlijk nauwelijks invloed kan uitoefenen is het vuur en de passie van zijn dochter wel aanstekelijk.

Hij onderzoekt hoe hij met zijn kennis en vaardigheden meer kan bijdragen aan een duurzame economie. Al snel valt het kwartje. De ontwikkelingen van elektrisch aangedreven auto’s gaan razendsnel, maar zijn klanten ontbreekt het aan werkelijke kennis op dit gebied. Peter ziet het als een nieuwe doelstelling om zijn klanten beter voor te lichten op het gebied van deze ontwikkelingen. Misschien dat hij zo kan bijdragen aan de groei van een duurzaam autopark.

Hoe kan jij geluk ervaren in je bedrijf of werk?

Ga op zoek naar jouw Higher Purpose. Ga jij voor de eenmalige adrenaline shot bij een goede deal of ben je net als Peter betrokken bij een betere wereld?

Elke ondernemer kan een hoger doel vinden. Maar het is geen trucje die je kan toepassen en dan plopt deze ineens op. Je zal heel eerlijk naar jouw drijfveren op zoek moeten gaan. Als je deze drijfveren hebt gevonden kom je vanzelf in een staat van flow terecht. Daarna kan je ook genieten van de kick van een verkoopdeal. Hoe heerlijk is dat?

PS: Jij denkt dat je geen hoger doel hebt als ondernemer? Dan heb ik daar meer vertrouwen in dan jij zelf. Grappig toch? Wil je hulp? Vraag dan nu een kennismaking aan via mijn website.

Related posts

ZZP’ers doen niet aan pensioenopbouw

Danny

Arctic Blue – Ludo van de Wiel over (duurzaam) ondernemen

Mathijs

Brand awareness vergroten: 5 tips

Dion

Leave a Comment