Image default
Marketing

3 Tips: marketing voor startende ondernemers

Je bent een startende ondernemer en wilt graag groeien met jouw bedrijf. Om het slim te spelen kan je het beste een marketingplan opstellen waarin je de strategie en de bijbehorende doelstellingen opstelt. Op deze manier kan je gericht werken aan de groei van jouw onderneming. Wil je een begin maken met marketing voor jouw bedrijf? Deze drie tips zijn toegankelijk, maar zorgen voor impact. Aan de slag met deze drie marketingtips voor startende ondernemers. Veel succes met jouw bedrijf!

Een SMART doel voor de marketing van jouw bedrijf

‘Even’ starten met de marketing van jouw onderneming, zit er niet bij. Daar moet je echt even goed voor gaan zitten en serieus over na gaan denken. Wat wil je met jouw bedrijf bereiken? Wat zijn de kernactiviteiten van jouw onderneming en wie is de ideale klant? Met marketingactiviteiten wil je de ideale klant bereiken, maar waar zit deze potentiële klant? Welke communicatiekanalen kunnen ingezet worden om de klant te bereiken en welke tone of voice is er nodig om de klant te overtuigen? Allemaal vraagstukken die in het marketingplan beantwoord kunnen worden. Een marketingdoel SMART formuleren (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden) is een must voor elke onderneming. Alle activiteiten die gericht zijn op het doen van marketing, hebben betrekking op dit doel.

Investeer in een goede website

Wil je als startende ondernemer worden gevonden en de naamsbekendheid vergroten? Dan is het belangrijk om een goed werkende website als online visitekaartje in het leven te roepen. Ja, dit inderdaad een investering maar het betaalt zich terug in de potentiële klanten die jouw werk (portfolio/ referenties / assortiment) kunnen bekijken en worden overtuigd. Of je nu een grote of kleine ondernemer bent, je wilt vindbaar zijn voor jouw doelgroep en het beste middel daarvoor is vaak het lanceren van een website. Dit vormt een mooi uitgangspunt voor de andere activiteiten op het gebied van marketing. Bijvoorbeeld wanneer je campagnes laat draaien via andere kanalen, dan kan je de basisinformatie altijd op de website kwijt. Handig voor de consument!

Durf keuzes te maken

Alles kan, als je maar wilt. Maar alles doén is absoluut een no go. Je kunt niet overal tegelijkertijd zijn, daarom moet je bewust keuzes maken wat goed is voor jouw onderneming (en dus voor jou). Wil je wel overal zijn? Dan versnipper je de aandacht en gaat het ten koste van de kwaliteit van jouw uitingen. Die keuzes maak je op basis van het marketingplan, daarom is het zo belangrijk om deze uit te werken. Maak bijvoorbeeld keuzes op het gebied van social media: op welke kanalen wil jij zichtbaar zijn als ondernemer? Waar zit jouw potentiële klant en hoe ga je hem / haar via kanaal X het beste bereiken? Maak ook keuzes op het gebied van jouw ideale klant. Denk na over wie je wilt binnenhalen in plaats van de gedachte dat iedereen jouw klant kan zijn. Misschien is de groep aan kopers zeer divers, maar durf gerichter te denken zodat je jouw gewenste klant ook aantrekt.

 

Related posts

Het belang van tech-bedrijven voor onze economie

Mathijs

5 Tips voor een steengoede marketingstrategie

Sharon Niessen

Meer opdrachten dan je aan kan? Zo ga je er mee om

Mathijs

Leave a Comment