Een tijd geleden kwam het artikel: ‘Zitten is het nieuwe roken’ uit. Een veelbesproken artikel. Want hoe mensen ook hun best proberen te doen om zo gezond mogelijk te leven, ze vergeten vaak om ook gezond te bewegen. En nee, hiermee bedoelen we niet het sporten, maar juist het bewegen op de werkvloer. 

Een inactieve leefstijl is misschien wel de grootste bedreiging voor de mens in de toekomst. Dus hoe kun je hier als ondernemer iets aan doen? Jilergonomics.nl geeft u drie basis tips voor een gezonde werkplek.

  1. Afwisseling

Allereerst is het belangrijk om te weten dat geen enkele houding ‘fout’ is. Met een kromme rug staan kan evenveel klachten geven als de hele dag met een rechte rug staan. Afwisselen van houding is daarom essentieel oftewel ‘de juiste houding is de volgende’! Maar hoe kun je dit nou toepassen op de werkplek? Ga bijvoorbeeld eens lopen tijdens het bellen en doe vergaderingen staand in plaats van zittend.

  1. Afstemming van belasting en belastbaarheid

Daarnaast is er ook nog een verschil in belasting en belastbaarheid. We zijn allemaal verschillende individuen. Dit betekent dat een getraind persoon een bepaalde houding veel langer klachtenvrij kan volhouden dan een ongetraind persoon, afhankelijk van het werk dat iemand doet. Naast afwisseling in houding is het ook belangrijk om oefeningen op maat te doen. Iemand die een zittend beroep heeft, heeft bijvoorbeeld sterke rugspieren en buikspieren nodig, terwijl iemand die in de bouw zit ook zijn been- en armspieren moet trainen. Hierdoor gaat je belastbaarheid omhoog. Aan de andere kant moet de belasting per dag naar beneden. Dit kan door (fysieke) werktaken af te wisselen.

  1. Juiste instellingen van de werkplek

Tot slot is de werkomgeving van belang. Hierbij moet u niet alleen denken aan de hoogte van uw bureau en stoel, maar ook aan lichtsterkte, luchtvochtigheid en geluid. Dit zijn veel vergeten factoren die de oorzaak zijn van klachten zoals hoofdpijn. Zorg dus voor voldoende ventilatie en een goed verlichte ruimte (het liefst daglicht). Stel verder uw stoel zo in dat de voeten plat op de grond kunnen en de ellebogen in een hoek van 90° op de leuning liggen. Verder moet de bovenkant van uw scherm op wenkbrauwhoogte staan.

Wanneer u meer informatie wilt over een gezonde werkplek kunt u contact opnemen met één van de werkplekadviseurs van JIL Ergonomics.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply