Image default
Uncategorized

5 aspecten uit het persoonlijke leven van je personeel die je interesse zouden moeten hebben

Vaak is het devies om werk en privé gescheiden te houden. Dit omdat je niet wilt dat hier werk in invasie van je privé leven vormt, maar ook omdat privézaken in de weg van de werkprestaties kunnen komen te staan. Als ondernemer vind je vooral dat laatste belangrijk. Daarom wil je het liefst dat werknemers hun privéleven achterlaten bij de deur. Toch siert het bazen en managers om ook interesse te hebben in de persoon achter de werknemer. Zo voelt men zich immers gezien. Maar het kan sowieso geen kwaad om de oren gespitst te houden, want er zijn zeker elementen uit het persoonlijke leven van werknemers die je interesse zouden moeten wekken. Deze kunnen namelijk waardevolle informatie geven waar je je verwachtingen op kunt bijstellen. We geven een aantal voorbeelden hiervan.

Gezondheidskwesties

De fysieke en mentale gesteldheid van een medewerker kan een aanzienlijke weerslag hebben op diens werkprestaties. Wat soms kan overkomen als een gebrek aan inzet en motivatie, kan in de werkelijkheid een medische oorzaak hebben. Het is wel belangrijk om dat verschil te kunnen maken. Als je je oren spitst voor informatie over hoe de gesteldheid van je medewerkers is, dan kun je daar je verwachtingen op aanpassen en eventueel voor ondersteuning zorgen. Zo kun je mogelijk ook voorkomen dat er werk blijft liggen.

Gezondheidskwesties binnen de familie

Mensen worden niet alleen geraakt door hun eigen gezondheidskwesties, maar ook door die van hun familie. Als er binnen de familie iets ernstigs speelt op medisch gebied, kan dat een grote bron van afleiding zijn voor een werknemer. Vaak heeft men het zelf niet eens zo goed door hoe groot de invloed van die zorgen is, en dus wordt de baas er dan ook lang niet altijd over ingelicht. Maar die moet dat juist wel weten. Je wilt niet uitvallen tegen een medewerker die het al zwaar heeft en onbegripvol overkomen. Ook hier geldt dat het weten ervoor zorgt dat je eventuele maatregelen kunt nemen ter bevordering van de productiviteit.

5 aspecten uit het persoonlijke leven van je personeel die je interesse zouden moeten hebben

Gevaarlijke hobby’s

Wat medewerkers in hun eigen tijd doen, gaat je eigenlijk niet zo veel aan. Je kunt ook niet verlangen dat je daarover ingelicht wordt. Vaak doet het er ook niet zo toe. Maar het kan wel zijn dat iemand er gevaarlijke hobby’s op na houdt die een reëel risico op ongelukken met letsel vormen. In dat geval kun jij als werkgever er de dupe van worden, omdat het kan leiden tot langdurig ziekteverzuim. Wat je met de informatie doet, is een ander verhaal. Jij bepaalt immers of men ermee doorgaat of niet, maar je kunt het als zorg aangeven in een jaargesprek of meewegen in beslissingen om contracten te verlengen of niet.

Instelling

Uit werkprestaties kun je een hoop aflezen, tenminste, als je ze goed kunt monitoren. Maar je kunt ook heel veel informatie halen uit de werkinstelling van een medewerker. Die informatie kun je opdoen door te observeren en door de oren gespitst te houden. Wat voor taal slaat iemand uit? Wat is zijn of haar instelling? Komt hij of zij laks, nonchalant of ongemotiveerd over? Als dat soort zaken aan de orde zijn, betekent dit dat het eigenlijk iemand is die je niet op de loonlijst moet willen houden óf je moet diegene met succes kunnen corrigeren. Soms merken mensen het misschien niet zo goed van zichzelf hoe negatief en nonchalant ze zijn en hebben ze even interesse en een spiegel nodig van jou als baas.

Verslavingen

Weet jij of jij iemand op de werkvloer hebt die verslaafd is aan bijvoorbeeld drugs of alcohol? Dat zijn zaken die niet alleen ten koste kunnen gaan van de werkprestaties, maar ook van het collegiale gedrag en het welzijn en de gezondheid van de persoon in kwestie. Ook hier gaat het je eigenlijk pas wat aan op het moment dat het werk erdoor beïnvloed wordt, maar feit is dat verslaafden vaak met hun probleem geconfronteerd moeten worden voordat ze beseffen dat ze hulp nodig hebben. Vooral in jouw positie als ‘superieur’ kun je mogelijk voldoende indruk maken om dat besef te laten indalen, omdat immers het risico van het mogelijke verlies van de baan dan gevoeld wordt.

Dit alles betekent natuurlijk niet dat je mensen moet gaan afluisteren of overdreven in de gaten moet gaan houden. Maar het kan zeker geen kwaad om interesse te uiten en goed te registreren en analyseren wat je opvangt. Werknemers komen hun problemen immers lang niet altijd uitstorten bij de baas omdat men ook niet zwak wil overkomen. Initiatief van jouw zijde kan dan juist waardevol zijn.

Related posts

Hoe werkt zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof bij medewerkers?

Dion

Hoe zorg je dat je een baas bent die het goede voorbeeld geeft?

Dion

Het welzijn van uw personeel

Danny

Leave a Comment