Image default
Ondernemen Retail

5 belangrijke punten als je een online bierwinkel wilt starten

Bier is een booming business. Nog nooit waren er zo veel verschillende brouwerijen actief en zo veel verschillende bieren op de markt. Voor veel liefhebbers is het een sport om er zo veel mogelijk te proberen en op zoek te gaan naar die absolute parels die een smaakexplosie bieden of perfect in balans zijn. Dat de behoefte aan bijzondere bieren iets is dat leeft, is nog maar eens extra duidelijk geworden tijdens corona: de online verkoop van bier liep als een trein en menig Nederlander die niet naar de kroeg kon ging thuis – soms tijdens een gezellige videobelsessie met vrienden of collega’s – aan het bier. Het is dus helemaal geen gekke gedachte om nu een online bierwinkel te willen starten. Wel zijn er een aantal zaken waarvan je op de hoogte moet zijn of die handig zijn om te weten. We bespreken ze in dit artikel.

Mag het zomaar?

Mag iedereen zomaar een online bierwinkel straten? Het antwoord is eigenlijk ja én nee. Het ‘slechte’ nieuws is dat je eerst eens moet checken bij je gemeente of de verkoop van alcohol op bestelling toegestaan op het adres vanuit waar jij wilt gaan werken. Is dat het geval, dan staat er eigenlijk weinig nog in de weg, want voor de verkoop van alcoholhoudende producten met een alcoholpercentage tot 15% is geen slijterijvergunning nodig. Je mag dan dus gewoon die alcoholhoudende producten gaan verkopen vanuit een ruimte waar geen klanten komen.

Leeftijdsgrens

De volgende vraag is natuurlijk aan wie je bier mag gaan verkopen. Zoals je vast weet, mag er in Nederland geen alcohol verkocht worden aan jongeren van onder de 18 jaar. Niet in de supermarkt, niet bij de slijterij, niet in de horeca… en ook niet in jouw online bierwinkel. Maar hoe controleer je in godsnaam hoe oud de klant is, wetende dat de verantwoordelijkheid hiervoor bij jou ligt? Eigenlijk is het niet op een waterdichte manier te doen zonder de privacy te schenden, dus wat veel webshops doen is meteen bij aankomst op de website middels een pop-up vragen naar de leeftijd van de bezoeker. Dat is eigenlijk ook alles wat je kunt doen.

Voorzichtig met prijsacties

Wanneer is de laatste keer dat jij echt een dikke korting hebt ontvangen op een alcoholhouden product? Als het goed is heb je nooit meer dan 25% korting gehad. Dat komt omdat het in Nederland verboden is om alcoholhoudende dranken met meer dan 0,5% alcohol te verkopen met meer dan 25% korting. Dit gaat zelfs verder dan alleen de alcoholhoudende producten zelf. Ook bij andere soorten aanbiedingen die te maken hebben met alcohol, zoals het aanbieden van extra (drank)inhoud, win- en spaaracties of een gratis bierglas, is het niet toegestaan om een klantkorting van meer dan 25% toe te passen.

Beperkingen op assortiment

Mag je zomaar alles verkopen in je online bierwinkel als het maar geen 15% alcohol of meer bevat? Helaas niet. Net als voor fysieke drankwinkels gelden bepaalde verkoopbeperkingen. Je mag namelijk alleen maar naast drank met alcohol en alcoholvrije dranken producten verkopen die zogezegd ‘bij het slijtersbedrijf horen’. Wat je dus wel nog mag verkopen, zijn glazen en flesopeners, of in het geval van wijn ook kurkentrekkers en wijnkoelers. Artikelen die daar niet aan gerelateerd zijn, mag je niet ‘slijten’ via je online bierwinkel.

Op een efficiënte manier verzenden

Uiteraard hoop je op veel grote bestellingen voor je online bierwinkel. Wel moet je de uitdaging van de verzending van bierblikken en bierflesjes het hoofd bieden. Veelgebruikt zijn stevige dozen met daarin een soort kartonnen rekje dat voor vakjes zorgt waarin je de verschillende blikken en flesjes kunt plaatsen. Superhandig bij een grote bestelling, maar wat als er maar drie blikken besteld worden? Dan is het goed om te weten dat je ook vierkante kartonnen kokers kunt krijgen waarin je een paar bierblikjes kunt stapelen. Zo kun je op een efficiënte manier een kleine bestelling verzenden zonder een hoop lucht op te sturen.

Pas op voor het aanleggen van een te grote voorraad. Bier kan immers over de datum gaan. Let daarom ook goed op de houdbaarheidsdata van de bieren die je inkoopt. Onthoud dat wanneer je met bieren komt te zitten die tegen de houdbaarheidsdatum aan komen of er zelfs overheen gaan je maximaal 25% korting kunt geven!

Related posts

Wat 2017 de ondernemer heeft gebracht

Mathijs

Personeel behouden begint bij jezelf

Mathijs

Het belang van persoonlijke groei voor succesvol ondernemerschap

Dion

Leave a Comment