Image default
Ondernemen

5 dingen die je als (startende) ondernemer beter kunt uitbesteden

Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen. Een typisch Nederlands spreekwoord dat zoiets betekent als dat je heel wat tot stand kunt brengen als je zuinig bent en hard werkt. En inderdaad is er niets mis met zuinig zijn en hard werken. Dat betekent echter niet dat je als (startende) ondernemer altijd maar het geld in de zak moet houden en alles zelf moet willen doen.

Logo en huisstijl ontwerpen

Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft een logo en huisstijl nodig. Dat draagt bij aan de herkenbaarheid en unieke identiteit van je bedrijf. Je laat het terugkomen op je website, op drukwerk en in allerlei andere uitingen. Maar het werk van een amateur en dat van een professional is goed te onderscheiden. Als je zelf geen vormgever bent, is de kans groot dat je er niet in slaagt jezelf van een professionele uitstraling te voorzien middels je logo en huisstijl. Investeer daarom eenmalig in de diensten van een echte vormgever.

Website

Een website is onmisbaar voor een bedrijf. Potentiële klanten vinden het prettig om zich eerst te kunnen inlezen voordat ze overgaan tot een aankoop of contact leggen voor meer informatie. Een website optuigen is daarom zeker een van de eerste dingen die je moet doen (na natuurlijk je logo en je huisstijl, want die heb je nodig op je website). Het zij je vergeven als je in eerste instantie voor een simpel sjabloontje gaat om maar iets te hebben, maar het is toch zaak om zo snel mogelijk een professioneel ogende website te hebben die zowel de klant als jouzelf dient. Om een website te krijgen die echt aangepast is op die behoeften, kun je er het beste een voor je laten bouwen door iemand die daar verstand van heeft. Dat is een eenmalige investering waar je minstens enkele jaren plezier van kunt hebben.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Als je website staat, moet je deze natuurlijk ook nog vullen met relevante content. Deze content is cruciaal voor de vindbaarheid van je website in Google. Je moet bepalen wat de relevante zoekwoorden zijn waarop je gevonden wilt worden en deze op een slimme manier verwerken in je content. Ook speelt linkbuilding een rol: voldoende andere websites moeten verwijzen naar jouw website en/of je website moet regelmatig gedeeld worden op sociale media. Zoekmachine optimalisatie is een vak op zich en professionals weten als geen ander hoe jouw website geoptimaliseerd kan worden voor Google. Investeren in de hulp van een specialist betekent simpelweg sneller en meer gevonden worden door potentiële klanten.

Marketing

Alleen vindbaar zijn op basis van je website is natuurlijk niet voldoende om onder de aandacht van je doelgroep te komen. Daarvoor moet je investeren in marketing. Dat kun je natuurlijk ‘goedkoop’ proberen te doen door zelf je advertenties samen te stellen en advertentieruimte in te kopen. Maar weet je dan zeker dat je ook doel bereikt? Als je niet precies weet wat je doet, ben je – zeker bij online marketing – in veel gevallen geld aan het uitgeven aan de verkeerde dingen. Investeer in de hulp van een expert en de kans is groot dat je investering zich snel dubbel en dwars terugverdient.

Boekhouding

In eerste instantie zul je waarschijnlijk je administratieve zaken zelf afhandelen. Maar als de financiële zaken van je bedrijf complexer worden, kun je je zeer afvragen of het verstandig is om dat te blijven doorzetten als je hier geen specifieke kennis over en vaardigheden voor bezit. Je loopt het risico dat je fouten maakt met in het bijzonder je belastingaangiften die je in de problemen kunnen brengen, en waarschijnlijk mis je een aantal aftrekposten omdat je de kneepjes niet kent. Een goede boekhouder betaalt zichzelf terug, en het is dus zeker het overwegen waard om je boekhouding uit te besteden aan een professional.

Niet alles hoeft natuurlijk tegelijkertijd. Zeker als startend ondernemer is het budget krap. Maar een aantal investeringen leveren simpelweg meer op als je bereid bent te investeren in iets goeds. Dat kan het verschil maken tussen snelle groei en een tergend langzame start van je bedrijf. Bovendien kun jij je dan richten op waar je echt goed in bent, en dat is (als het goed is) de core business van je bedrijf.

Related posts

Het circulaire landschap van de meubelindustrie

Danny Bijl

Ondernemen met HSP, enkele tips

Mathijs

5 valkuilen van het ondernemerschap die je moet vermijden

Dion

Leave a Comment