Image default
Ondernemen

5 dingen je als beginnend ondernemer niet moet doen

Als je begint met ondernemen, is alles nog nieuw en spannend. Dat leidt vaak tot het maken van fouten die succesvol ondernemen niet ten goede komen. Dit terwijl de opstart een cruciale periode is voor het slagen van je bedrijf. Dat wil niet zeggen dat je geen fouten mag maken, maar een aantal valkuilen moet je zeker proberen te vermijden. We zetten vijf dingen op een rijtje die je als beginnend ondernemer niet moet doen.

Te zuinig zijn met geld

Als startende ondernemer is het niet constructief om de hand op de knip te houden. Dan hebben we niet over je privéleven, maar over uitgaven voor je bedrijf. Investeringen zijn noodzakelijk om je bedrijf van de grond te krijgen. Je hebt een goed logo nodig, een professionele portretfoto en website die er goed uitziet en goed in elkaar zit, om maar een aantal voorbeelden te noemen. Dit soort investeringen betalen zich uiteindelijk wel terug, maar aan het begin van je loopbaan als ondernemer moet je accepteren dat er eerst wat uit moet gaan voordat er iets binnenkomt.

Een te laag tarief vragen

Onderschat niet de waarde van jouw tijd en werk. Natuurlijk heb je in het begin de neiging om alle opdrachten aan te nemen, maar met een te laag tarief kom je niet rond. Ook trek je er waarschijnlijk niet de gewenste opdrachtgevers mee aan waar je voor de toekomst wat mee kunt. Dat zijn namelijk bedrijven die zelf niet bereid zijn om meer geld uit te trekken en die graag voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Je zult zien dat je met een hoger tarief hele andere opdrachtgevers aantrekt.

Jezelf te weinig promoten

Klanten komen niet automatisch naar jou toe. Daarvoor moeten ze eerst weten dat je bestaat en beschikbaar bent voor werk. Dat betekent dat je zeker aan het begin actief jezelf moet promoten. Bescheidenheid is daarbij een drempel waar je overheen moet. Je moet je werkzaamheden benoemen en aanprijzen op allerlei plekken, van social media en netwerkborrels tot op verjaardagsfeestjes en in de supermarkt. Beschouw iedereen als een potentiële klant of zijnde in het bezit van een netwerk met een potentiële klant voor jou. Uiteraard moet je niet irritant worden in je zelfpromotie, maar bescheidenheid siert de beginnende ondernemer ook niet.

Opgeven bij tegenslag

Niet alles werkt of loopt zoals je het zou willen. Zeker als je als startende ondernemer alles nog aan het ontdekken bent. Dat is vervelend, maar je leert met vallen en opstaan. Een onderneming is iets wat opgebouwd moet worden, niet iets dat in no time succesvol is. Krijg je te maken met tegenslag, dan is het zaak om niet bij de pakken neer te zitten en zeker niet op te geven. Als je opgeeft, geef je je onderneming geen eerlijke kans. Doorbijten en blijven leren dus. Zo kun je ontdekken dat je klanten zich misschien heel ergens anders bevinden dan je in eerste instantie gedacht had, en dat de behoefte bij die klanten wellicht anders is dan je ingeschat had. Pas je daarop aan, en je kunt alsnog een succes maken van je onderneming.

Je omringen met negativiteit

Natuurlijk is het goed om een klankbord te hebben waarmee je zakelijke beslommeringen kunt bespreken en waarvan je feedback kunt ontvangen. Je moet zeker ook tegen kritiek kunnen en daar iets mee doen als het hout snijdt. Maar pas op voor een negatieve instelling bij mensen om je heen. Je hebt er niets aan om voortdurend ingefluisterd te krijgen dat het niets wordt met je bedrijf en dat je beter iets anders kunt gaan doen. Zorg voor een klankbord dat kritisch is op een constructieve manier en waar je inspiratie en motivatie aan kunt ontlenen. Met andere woorden: mensen die in oplossingen denken, in plaats van in problemen.

Ondernemen is niet makkelijk als het niet vanzelf komt. Sommige mensen hebben het in hun bloed zitten en hebben de juiste intuïtie om snel te slagen. Anderen moeten erin groeien. Die tijd en ruimte moet je jezelf ook zeker gunnen als je een bedrijf van de grond wilt krijgen. Hopelijk helpen bovenstaande tips om een aantal veelvoorkomende valkuilen bij startende ondernemers te vermijden, zodat je sneller en met meer overtuiging je doel weet te behalen.

Related posts

Tips van een social business pionier

Danny

Bender AM – Henny ten Pas over Additive Manufacturing

Mathijs

5 tips om als ZZP`er een netwerk te onderhouden

Mathijs

Leave a Comment