Image default
Marketing Tips

5 LinkedIn-tips voor bedrijven

Als bedrijf kun je tegenwoordig niet om sociale media heen. Waar de mogelijkheden van Facebook en Instagram door veel bedrijven wel op waarde worden geschat, weet niet iedereen even goed wat hij aan moet met LinkedIn. Dit social media platform dat zich richt op professionals is echter de ideale plek om online te netwerken, niet alleen voor personen maar ook voor organisaties. Ook is het een goede plek om nieuw personeel te vinden en kun je als bedrijf je spieren laten zien met interessante updates. We delen vijf LinkedIn-tips voor bedrijven.

Een passende bedrijfspagina

Om LinkedIn te kunnen benutten, moet je een bedrijfspagina aanmaken. Dan kan alleen vanuit je persoonlijke profiel als ondernemer. Als je de pagina aangemaakt hebt, begint het werk pas echt. Je LinkedIn bedrijfspagina moet immers goed bij je ‘merk’ passen. Daarbij moet je zorgen voor een banner die aansluit bij je huisstijl en je organisatie, je logo als profielfoto instellen, een pakkende beschrijving maken van je werk en een call-to-action toevoegen om bijvoorbeeld te solliciteren of een offerte op te vragen.

Regelmatig relevante content delen

Als je actief gebruik gaat maken van social media, ga je je ook richten tot een bepaalde doelgroep. Als je in beeld hebt wat je doelgroep is (dat kunnen enerzijds bedrijven en anderzijds professionals zijn), is het belangrijk om zichtbaar te zijn en te boeien. Daarvoor is het van levensbelang dat regelmatig content plaatst die interessant en relevant is voor je doelgroep. Doe je dat goed, dan wek je ook verkeer naar de website op met prikkelende posts die verwijzen naar interessante content op je website. Dat wil zeggen dat je op twee fronten dus bij voorkeur met een vaste regelmatig content moet genereren. Meer content zorgt voor meer engagement van je volgers. Dat is een taak op zich en een goede reden om daar een specialist voor in te schakelen.

Je medewerkers betrekken

Wanneer je als bedrijf met medewerkers een bedrijfspagina maakt, kunnen je werknemers zich eraan koppelen door in te voeren dat ze bij het bedrijf werken. Daarmee wordt ook voor volgers zichtbaar wie er voor jouw bedrijf werkt. Dat betekent dat het LinkedIn-profiel van jouw medewerkers óók een uithangbord voor je bedrijf wordt. Daarom moet je je medewerkers vriendelijk doch dringend verzoeken om hun profiel up-to-date en representatief te maken en houden. Dat geldt overigens net zo goed voor je bedrijfspagina, die ook up-to-date gehouden moet worden. Verder kun je medewerkers uitnodigen om actief een bijdrage te leveren aan de bedrijfspagina, bijvoorbeeld door ze te vragen om te reageren op nieuwe bijdrages om zo de betrokkenheid op gang te krijgen.

Altijd en op tijd reageren

Trekt je bedrijfspagina betrokkenheid van anderen in de vorm van reacties, dan is het zaak om niet alleen te zenden. Reageer altijd en op tijd op reacties die je ontvangt. Dat is het principe van social selling: je gaat het gesprek aan met je volgers en werkt zo aan een duurzame relatie. Daar komt bij dat bedrijven die actief reageren op hun volgers het beter lijken te doen in de algoritmes van LinkedIn.

LinkedIn Ads

LinkedIn mogelijkheden om als bedrijf leads te genereren. Dat doe je niet alleen door het delen van relevante content, maar je kunt ook gericht adverteren op LinkedIn voor specifieke doelgroepen met LinkedIn Ads. Je kunt langs deze weg onder andere targetten op branche en functie. Ook kun je met LinkedIn Ads leadgeneratie-formulieren maken waarin geïnteresseerden (prospects) meteen hun informatie kunnen achterlaten nadat ze op je advertentie hebben geklikt. LinkedIn Ads is vooral interessant voor B2B bedrijven. Maak je er gebruik van, dan is het zinnig om regelmatig het effect van je inspanningen te controleren, zodat je weet of je op de goede weg zit of dat het nodig is om bij te sturen. Je kunt zowel op je LinkedIn-bedrijfspagina als in de LinkedIn Ads-omgeving nuttige statistieken vinden.

LinkedIn kan je op deze manier nieuwe klanten brengen, maar het kan je ook nieuw personeel opleveren. Dat bereik je door vacatures te plaatsen waar mensen eenvoudig op kunnen solliciteren met behulp van hun profiel, dat in feite natuurlijk een CV is. Maar je kunt LinkedIn ook inzetten om zelf actief op zoek te gaan naar geschikte kandidaten voor je bedrijf.

Related posts

Welke kassasoftware kiezen voor je winkel in 2022?

Danny Bijl

Flyers: waarom het nog steeds goede marketinginstrumenten zijn

Danny

Zakelijk een auto importeren – hoe zit dat nou?

Danny

Leave a Comment