Een tevreden medewerker is van grote waarde, want dit is meestal ook een medewerker die zich met hart en ziel voor de zaak inzet. Daar heb je er het liefst honderd van op kantoor. Het ligt echter niet enkel aan medewerkers zelf of ze wel of niet tevreden zijn met hun baan. Als bedrijf zijn er zaken waar je voor moet zorgen om tevredenheid onder medewerkers te stimuleren en op peil te houden. Laat je het erbij zitten, dan krijg je geheid te maken met ongemotiveerde medewerkers en een hoog verloop. Voor de productiviteit is dat desastreus. Daarom delen we bij deze 5 manieren om je medewerkers tevreden te houden.
Zorg voor perspectief
Niemand wil zijn hele leven lang hetzelfde werk doen. We hebben allemaal wel ambities, hoe groot of klein dat ze ook zijn en hoe duidelijk of niet we erover zijn. Om gemotiveerd te blijven, hebben medewerkers vooruitzichten nodig. Iets om na te streven, en een beloning voor te krijgen. Dat is enerzijds een kwestie van salarisverhoging. Met dat in het vooruitzicht willen werknemers wel extra hun best doen. Er moet echter op het gebied van het werk zelf ook ontwikkeling mogelijk zijn. Senioriteit moet beloond worden met meer vertrouwen en grotere verantwoordelijkheden. Zorg er dus voor dat er ruimte is voor je medewerkers om door te stromen naar een hogere functie, en laat ze weten wanneer ze wel of niet op het goede spoor zitten hiervoor. Horen ze hier te lang niets over, dan gaan ze op zoek naar een baan elders.
Zorg voor een open en ontspannen sfeer
Stress, frustratie en onzekerheid zijn geen recept voor het tevreden houden van medewerkers. Targets zijn belangrijk, maar een optimaal functionerende medewerker ook. Leg je personeel dan ook geen al te hoge druk op de schouders, want dit gaat ten koste van zowel de kwaliteit als het welzijn van de medewerker. Dat laatste leidt vaak tot langdurige ziekte, en dat kan voor niemand een streven zijn. Personeel dat het gevoel heeft dat ze constant achter de broek gezeten wordt, wordt daar onzeker en gefrustreerd van. Zorg dat conflicten op de werkvloer niet kunnen escaleren, en dat alles op een neutrale en empathische manier besproken kan worden, waarbij alle partijen eerlijk behandeld worden. Toon begrip en creëer onderling begrip.
Laat medewerkers delen in de resultaten en toon waardering
Een medewerker hoort graag waar hij het voor doet, en verdient graag de credits voor zijn of haar werk. Maak je personeel daarom deelgenoot van het resultaat van haar inzet door ervoor te zorgen dat iedereen bij tijd en wijle op de hoogte gehouden wordt van de stand van zaken rondom het bedrijf. Nog mooier is het als medewerkers ook letterlijk een aandeel in de winst hebben. Een jaarlijkse winstuitkering is een goed middel om medewerkers extra mee te motiveren. Op deze manier maak je resultaten tastbaar voor je personeel. Daarnaast is het een blijk van waardering.
Wees alert op mensen die niet functioneren
Mensen die niet functioneren zijn meestal ook ontevreden. Dat wil niet per se zeggen dat het om een in potentie waardevolle medewerker gaat die met wat extra motivatie alsnog goed in het team past. Die mensen moet je natuurlijk koesteren, maar er bestaan natuurlijk ook mensen die dwars en tegendraads willen zijn of simpelweg niet geschikt zijn voor het werk. Deze mensen demotiveren hun collega’s met hun gedrag. Neem signalen hierover serieus, want als je dat niet doet ontstaat er een soort domino-effect van medewerkers die hun vertrouwen verliezen in hoe de werkvloer geleid wordt en gefrustreerd raken. Soms is het simpelweg beter om afscheid te nemen van een medewerker in het belang van andere medewerkers en het bedrijf zelf.
Hoe weet je of je medewerkers tevreden zijn?
Natuurlijk wil je weten of mensen die in jouw bedrijf werken tevreden zijn. Dat kun je ze niet op de man af vragen, want er zal zeker een deel zijn die het ongemakkelijk vindt om zijn of haar mening rechtstreeks te uiten. Een goed middel om te toetsen hoe medewerkers over het werken voor dit bedrijf denken is een anonieme enquête met vragen die specifiek ingaan op hoe een medewerker zijn of haar werk en de bedrijfscultuur ervaart. De resultaten hiervan kun je in de eerste plaats ter harte nemen, en in de tweede plaats bekend maken door middel van bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Dan kunnen medewerkers zich gesteund voelen als ze lezen dat meer mensen niet zo gelukkig zijn met hun baan, en zullen dit eerder in een functioneringsgesprek durven aankaarten.