Image default
Marketing Tips

5 marketing- en communicatietips voor 2022

Als bedrijf moet je altijd met je tijd meegaan, anders leg je het af bij concurrenten die dat wel doen. Dat betekent dat je ook actuele trends moet volgen en daar waar mogelijk op in moet spelen. Zeker op het gebied van marketing en communicatie zijn er altijd trends volop in ontwikkeling die je moet volgen om je doelgroep te bereiken en deze op een passende manier te benaderen. We geven vijf marketing- en communicatietips voor 2022.

TikTok verdient aandacht

Bedrijven die op social media actief zijn, richten zich vooral nog op Facebook, Instagram en Twitter. Dit terwijl TikTok de afgelopen tijd enorm aan populariteit heeft gewonnen. Veel trends wijzen erop dat die opmars doorgaat in 2022. Moet je daar als bedrijf iets mee? Wel als je doelgroep langs die weg te bereiken is. TikTok is vooral populair bij jongeren, die daarentegen weer steeds minder gebruikmaken van Facebook. Wil je dus jongeren aanspreken, dan is het zeer aan te raden om je te gaan verdiepen in de mogelijkheden van TikTok. Je kunt adverteren op TikTok, maar je kunt als bedrijf ook een account aanmaken en pakkende, korte video’s posten om aandacht te genereren. Dat kan onder andere door een challenge te starten. Met de juiste hashtags kunnen je met een beetje geluk viral gaan met jouw challenge als deze ludiek genoeg is.

Vergeet Facebook niet

Bovenstaande doet wellicht vermoeden dat Facebook verleden tijd is, maar dat is zeker niet het geval. Oudere doelgroepen zitten juist wél nog op Facebook en kunnen uitstekend langs die weg bereikt worden. Het is zonder om deze groep links te laten liggen, zeker als hier een belangrijk deel van je doelgroep zit. Ook is helemaal niet zo dat jongeren helemaal geen gebruik meer maken van Facebook. Sterker nog, het is nog steeds het nummer één social media platform. Geef Facebook dus niet te vroeg op.

Audio gebruiken

Audio is trending de afgelopen tijd en dat zet ook door in 2022. Hier kun je op verschillende manieren gebruik van maken. Je kunt bijvoorbeeld interessante podcasts maken over hetgeen jouw bedrijf in gespecialiseerd is, zodat je een inkijkje kunt geven achter de schermen én je kennis van zaken kunt tentoonspreiden. Maar je kunt ook gebruikmaken van live audio door tijd in te ruimen voor ad hoc online gesprekken met geïnteresseerden. Een populair medium hiervoor is Clubhouse. Je kunt hier direct contact leggen met je doelgroep door samen aan gesprekken deel te nemen.

Vraag gedoseerd om feedback

Feedback kan zeer waardevol zijn voor een bedrijf, omdat het belangrijke aanknopingspunten biedt voor wat klanten willen en wat je moet verbeteren om voor meer klanttevredenheid te zorgen. Tot op zekere hoogte zijn klanten bereid om feedback te geven, maar momenteel wordt men er nogal mee overstelpt. Bijna alle bedrijven of organisaties vragen om feedback, of het nu om de aankoop van een paar schoenen of een telefoongesprek met een klantenservicemedewerker gaat. Je hoeft niet bij ieder contactmoment om feedback te vragen. En wanneer je om feedback vraagt, vraag de klant dan om het waarom achter diens beoordeling. Dat levert waardevollere en betrouwbaardere informatie dan wanneer je om scores vraagt.

Inclusieve communicatie

Qua communicatie kun je tegenwoordig meer fout doen dan goed doen. Anno 2022 wordt door een steeds groter wordende groep belang gehecht aan inclusiviteit. Dat wil zeggen dat je in je communicatie rekening moet houden met iedereen die zich mogelijk aangesproken kan voelen. Stop bijvoorbeeld met het specifiek refereren naar geslachten, omdat niet iedereen zich comfortabel voelt om als man of vrouw gezien te worden. Probeer in beelden meer te letten op de vertegenwoordiging van verschillende groepen in de maatschappij. Hoever je wilt gaan in het inclusiever maken van je uitingen als bedrijf is een overweging die je zelf moet maken, maar weet dat je in alle gevallen op mensen gaat stuiten die het er niet mee eens zijn. We zitten in duidelijk in een overgangsfase waar we vooralsnog niet doorheen zijn met z’n allen.

Bij de tijd blijven is dus het devies dat zeker ook voor bedrijven en organisaties geldt. Niet alleen om je doelgroep te blijven bereiken, maar ook om dat in de tijdsgeest te doen. Daar is soms wat lef bij nodig.

Related posts

3 redenen om te beginnen met factoring als mkb’er

Danny Bijl

Tips voor een fijne thuiswerkplek

Danny Bijl

Hoe laat je jouw vacatures opvallen, nu de banen voor het oprapen liggen?

Dion

Leave a Comment