Image default
Commercieel Eigen bedrijf Financieel Ondernemen Tips

5 tips om je cashflow op orde te houden

Wist je dat een groot deel van de faillissementen ontstaan zijn door onbetaalde facturen? Natuurlijk is dit een worst case scenario, want ook voor bedrijven die hun hoofd wel boven water houden zijn onbetaalde facturen een belemmering. Onbetaalde facturen kosten tijd, geld en gaan vaak gepaard met negatieve energie. Dus onbetaalde facturen wil je facturen – maar hoe? Lees hier 5 tips om je cashflow op orde te houden.

1.      Stuur je factuur op tijd en correct

Iedere dag dat jij je factuur later verstuurd naar je opdrachtgever is ook een dag dat jij later betaald wordt, zonde! Stuur je factuur dus zodra het kan direct op om loze tijd te voorkomen. Daarnaast is het ook belangrijk dat een factuur correct verstuurd wordt. Sommige opdrachtgevers willen bijvoorbeeld een getekende urenstaat of werk bon bij de factuur zien. In de praktijk zie je veel terug dat er vertraging ontstaat in de uitbetaling van facturen, omdat de klant pas veel later hoort dat zijn of haar factuur niet compleet is. Bij grotere bedrijven zie je dan ook veel terug dat de betalingstermijn opnieuw gaat lopen op het moment dat de factuur weer wordt opgestuurd.

Informeer dus goed hoe je een factuur moet indienen en stuur je factuur zodra het kan de deur uit. Bij twijfel kan je altijd even nabellen of de factuur goed is binnengekomen en of de factuur in behandeling wordt genomen. Hierdoor kom je later niet voor verrassingen te staan.

2.      Houd je administratie op orde

Net als het op tijd versturen van een factuur is het op tijd starten van het debiteurenbeheer net zo belangrijk. Dit begint met het bijhouden van je openstaande facturen. Anno 2021 zijn er vele boekhoudprogramma’s te vinden die dit veel gemakkelijker maken om bij te houden. Zodra een factuur te laat betaald wordt kan je gelijk actie ondernemen.

3.      Onderhoud je klantrelatie

Onderhoud je klantrelatie

Een goede klantrelatie kan er ook aan bijdrage dat jouw factuur sneller betaald wordt. Door een goede klantrelatie is het makkelijker om duidelijke afspraken te maken met betrekking tot de facturatie en uitbetaling. Houd je klantrelatie vriendelijk, maar ook professioneel. Je wilt namelijk niet op te losse voet staan met je klant, waardoor je het voor je klant makkelijker maakt om een factuur niet of te laat te betalen.

4.      Maak betalen makkelijk

De technologie staat niet stil. Er zijn inmiddels meerdere wegen die naar Rome leiden en een overboeking hoeft niet meer standaard te gebeuren met rekeningnummer, betalingskenmerken en specificaties. Tegenwoordig zie je bijvoorbeeld steeds vaker dat facturen betaald worden met een betaalverzoek via iDeal.

5.      Factoring

Door gebruik te maken van factoring worden je facturen binnen 24 uur uitbetaald. Dus of je nu een betalingstermijn van 30 dagen of 45 dagen met je klant hebt afgesproken – facturen die je via factoring laat verlopen heb jij binnen 24 uur op je rekening staan. Daarnaast nemen de meeste factoringbedrijven het debiteurenbeheer over en verzekeren het faillissementsrisico. 

Related posts

5 niet-kernactiviteiten die je prima kunt outsourcen

Dion

Je bedrijf in zwaar weer? Enkele tips

Mathijs

Verkoop abonnementen voor producten, een constante inkomensbron!

Mathijs

Leave a Comment