Image default
Ondernemen Tips

5 tips om onverwacht snelle groei van je bedrijf in goede banen te leiden

Het is natuurlijk fantastisch als je bedrijf succesvol is en snel begint te groeien. Dat betekent dat je op de goede weg zit om iets heel moois op te bouwen. Maar als snelle groei onverwacht komt, brengt dat allerlei nieuwe uitdagingen met zich mee die je het hoofd moet zien te bieden. We geven vijf tips om onverwacht snelle groei van je bedrijf in goede banen te leiden.

Niet te lang wachten met personeel aannemen

Het in dienst nemen van personeel is geen beslissing die je licht moet nemen. Er komen allerlei plichten bij kijken en zeker ook aanzienlijke risico’s. Zo moet je een zieke werknemer uit eigen zak doorbetalen terwijl deze geen werk levert voor je. Een medewerker ontslaan is verre van eenvoudig. Maar soms heb je geen andere keuze dan om (extra) personeel aan te nemen, omdat je anders je eigen groei in de weg staat. Niet alleen omdat je capaciteit nodig hebt om aan de vraag te kunnen voldoen, maar ook omdat anders zelf zo druk wordt met je bedrijfsvoering dat je niet meer de tijd hebt om zelf verder te bouwen aan je bedrijf.

Pas op voor het domino-effect

Snelle groei faciliteren door personeel aan te nemen biedt op zichzelf ook weer nieuwe uitdagingen. Nieuwe krachten kunnen op zichzelf meer groei opleveren, zeker als het om salespersoneel gaat. Zo heb je telkens opnieuw weer versterking nodig om de groei van de vraag bij te benen. Iedere keer weer krijg je te maken met het zogenaamde ‘onboardingproces’, omdat je er telkens weer voor moet zorgen dat iedereen voorzien wordt van een werkplek met de juiste spullen. Daarnaast moeten nieuwe medewerkers natuurlijk ook goed ingewerkt worden. Op den duur kan het daarom zinnig zijn om iemand aan te stellen die gaat over recruitment en het implementeren van nieuwe arbeidskrachten.

Kritischer zijn op een al te flexibele werkwijze

Aan het begin zit je zo verlegen om nieuwe klanten, dat je bereid bent om je heel flexibel op te stellen en zo de klant te faciliteren. Die afhankelijkheid van één of een klein handjevol klanten verdwijnt wanneer je bedrijf snel groeit en er veel meer bestellingen binnenkomen. Je kunt dan niet voor individuele klanten aparte werkwijzen blijven hanteren. De werkwijzen zullen gestandaardiseerd moeten worden op een manier die helder is voor zowel je medewerkers als je klanten.

Onverwachte zaken verwachten

Je kunt tot op zekere hoogte voorspellingen maken over de toekomst, maar écht de toekomst voorspellen kun je niet. Toch kunnen er allerlei onverwachte zaken op je pad komen. Kijk maar eens de hele situatie rondom corona: voor sommige bedrijven leverde de maatregelen een enorme teruggang in omzet op, en voor andere bedrijven juist veel meer business. Daarom is het belangrijk dat je voorsorteert op situaties waarin je snel moet kunnen opschalen en zorgt dat je een goede financiële buffer hebt voor wanneer je bedrijfsvoering belemmerd wordt door externe omstandigheden.

Niet bang zijn voor fouten

Niemand maakt altijd de juiste keuzes, zelfs de meest succesvolle ondernemers niet. De angst om fouten te maken kan je behoeden voor die fouten, maar ook voor het verder ontwikkelen van je bedrijf. Zonder initiatief kom je tot stilstand, en dan komt er geheid een moment waarop je door concurrenten vooruitgestreefd wordt. Juist wanneer het goed gaat met je bedrijf kun je het je permitteren om wat te experimenteren met potentiële uitbreidingsmogelijkheden voor je bedrijf. Natuurlijk doe je dat op een verantwoorde en weloverwogen manier en zonder overhaast te handelen. Werkt wat je bedacht hebt niet, dan is dat jammer, maar het is tegelijkertijd ook een goede les waar je belangrijke conclusies uit kunt trekken. Maar als je het niet eens uitgeprobeerd hebt, loop je ook de kans mis om er succes mee te behalen en je snelle groeipad mee voort te zetten. Iedere nieuwe stap is immers tot op zekere hoogte een gok.

Snelle groei is dus een zegen en een uitdaging tegelijkertijd. Je moet er tijdig op inspringen, maar tegelijkertijd is het belangrijk om er op een gecontroleerde manier mee om te gaan. Als dat betekent dat nieuwe klanten soms niet vooraan in de rij kunnen staan, hoeft dat niet per se een ramp te zijn. Je straalt immers op deze manier ook uit dat jouw diensten of producten gewild zijn en de moeite waard zijn om op te wachten.

Related posts

Krijg de gunfactor tijdens een sollicitatiegesprek

Danny Bijl

Handige tips voor de avontuurlijke ondernemer

Danny Bijl

Vijf tips om tunnelvisie te voorkomen

Mathijs

Leave a Comment