Image default
Marketing

5 Tips voor een steengoede marketingstrategie

 Hoe word en blijf je succesvol als bedrijf? Wat is daarvoor nodig? Marketing is één van de belangrijkste ingrediënten. Hieronder geven we 5 tips voor een steengoede marketingstrategie.

1. Begin met je marketingdoelstellingen

Start je marketingstrategie met het vaststellen van je marketingdoelstellingen en bedrijfsdoelstellingen in zijn algemeenheid. Wil je meer klanten of wil je je huidige klanten tevreden houden of zelfs meer tevredenheid onder je huidige klanten? Hoeveel wil je komend jaar omzetten en hoeveel winst wil je behalen? Ga je je richten op conversie of zet je in op meer traffic naar je website? Wie is überhaupt je doelgroep? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf moet gaan stellen voordat je aan marketing gaat beginnen. Doe onderzoek en schrijf een marketingplan om het vervolgens uit te gaan voeren.

2. Een goede website

Geen bedrijf functioneert zonder website. Het kan wel, maar het komt professioneler over als je een goede website hebt. Het is hét visitekaartje voor je klanten. Daarnaast moet je website SEO-proof zijn en fijn zijn in het gebruik. Dit noemen we ook wel user experienceen draagt bij tot conversies. Ook is het goed om diverse touchpoints in te bouwen zodat conversie wordt gestimuleerd. Ga niet zelf aan de slag maar laat iemand jouw website maken die hierin gespecialiseerd is.

Strategie marketing

3. Professioneel drukwerk

Je website is natuurlijk niet voldoende. Dit is slechts een online visitekaartje. Heb je ook al eens gedacht aan fysieke visitekaartjes en ander drukwerk? Bij een online specialist zoals deze kun je mooie en professionele visitekaartjes, flyers en posters laten drukken voor jouw bedrijf. Ook kun je er roll-up banners laten drukken die je kunt gebruiken voor je bedrijfspand of om neer te zetten op beurzen of bij presentaties.

4. Zet social media in voor je marketing

Als bedrijf wil je naamsbekendheid krijgen. Dat doe je door regelmatig online zichtbaar te zijn. Daar is social mediaheel goed voor. Platformen als Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest zijn voorbeelden van social media kanalen die je kunt inzetten. Het is echter afhankelijk van de branche waar je in zit wat het beste werkt. Bedenk dus van tevoren waar jouw doelgroep zit. Misschien is dat wel voornamelijk op LinkedIn, of Facebook.

5. Evalueer iedere periode

Marketing is een continu proces en kan ook steeds worden verbeterd. Evalueer daarom iedere maand of één keer per kwartaal. Kijk dan naar wat je hebt bereikt en wat je gedaan hebt om dat te bereiken. Zoom in op wat er wellicht verbeterd kan worden. Heb je een campagne gedraaid maar is deze niet zo succesvol geweest? Bedenk dan wat je wellicht aan de campagne kunt verbeteren. Het is belangrijk om hierbij inzicht te krijgen in de cijfers.

Je hebt nu wat tips gekregen hoe je je marketingstrategie zou kunnen aanvliegen. Al deze ingrediënten heeft een bedrijf nodig om succesvol te zijn en te blijven.

Related posts

Werk aan je corporate identity met offline en online marketing

Danny

Flyers: het juiste ontwerp voor jouw bedrijf

Danny

Tips voor het vertalen van brochures en catalogussen

Dion

Leave a Comment