Image default
Eigen bedrijf

5 tips voor het kiezen van je bedrijfsnaam

Sommige ondernemers leven al lang met een concreet idee voor de naam van hun toekomstige bedrijf. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg startende ondernemers die wel een concreet idee hebben over hun bedrijf, maar nog geen pakkende bedrijfsnaam hebben weten te bedenken. Dat is een lastige positie, want een goede bedrijfsnaam bedenken is niet zo makkelijk als het wellicht lijkt. Daarom geven we vijf tips om mee te nemen bij het kiezen van je bedrijfsnaam.

Humor

Heb je een hartstikke leuk, humoristisch idee voor je bedrijfsnaam? Denk er nog eens een tweede keer over na. Wat jij grappig vindt, snapt een ander wellicht niet of vindt een ander misschien helemaal niet grappig. Niet alleen is dat een slechte eerste indruk, een humoristische bedrijfsnaam kan ook ten koste gaan van een professionele uitstraling. Klanten willen immers een bedrijf dat hun zaken serieus neemt. Probeer de impuls om voor een humoristische bedrijfsnaam te gaan dus te onderdrukken.

Regels

Aan handelsnamen zijn bepaalde regels verboden. Zo mag je niet als bedrijfsnaam enkel de dienst die je levert gebruiken. Als bakker mag je bedrijf dus niet ‘Bakker’ heten. Voeg je hier een eigennaam aan toe, bijvoorbeeld ‘Bakker Leon’, dan mag dat wel. Mits deze naam natuurlijk niet al bezet is (in jouw regio). Een misleidende naam is ook niet toegestaan. Ook het integreren van de naam van een bestaand, bekend bedrijf mag niet zomaar.

Domeinnaam

Bij een professioneel bedrijf hoort een professionele website. Potentiële klanten willen immers je bedrijf kunnen opzoeken voor meer informatie. Om gevonden te worden, is het het best om een domeinnaam te hebben die volledig overeenkomt met de naam van je bedrijf. Dat komt ook ten goede van je professionele uitstraling. Dat betekent dat je de beschikbaarheid van jouw beoogde bedrijfsnaam als domeinnaam moet checken voordat je je keuze maakt. Het zou immers zonde zijn als je genoegen moet nemen met een domeinnaam die het moeilijker maakt om gevonden te worden. Als er immers wel al een website bestaat met jouw bedrijfsnaam, is dat verwarrend voor mensen die jouw bedrijf zoeken. Ook is dat een indicatie dat je mogelijk niet eens meer die bedrijfsnaam kunt registreren bij de KvK omdat hij al bezet is.

Kort maar krachtig

Een bedrijfsnaam blijft pas echt goed hangen als hij pakkend en kort maar krachtig is. Dat kan ook een afkorting zijn. JDA Accountants blijft beter hangen dan Jansen, Derks en Arentszen Accountants, bijvoorbeeld. Uiteraard moet je wel checken of een ander bedrijf in de dezelfde sector en dezelfde regio niet ook al gebruik maakt van die afkorting. Het kan geen kwaad om wat je bedrijf doet te vermelden in de bedrijfsnaam, maar in principe geldt ‘less is more’. Idealiter associëren mensen jouw bedrijfsnaam ook zonder vermelding van de business direct met wat je doet, omdat je zo veel neem hebt weten te maken.

Bescherming

Je wilt natuurlijk dat niemand anders met een bedrijfsnaam komt die voor verwarring kan zorgen met die van jou. Daarom moet je zorgen voor een bedrijfsnaam die voldoende bescherming biedt. Dit kun je bereiken door eigennamen te gebruiken, een interessant woord als naam te gebruiken of een creatieve afkorting te gebruiken die ook lekker klinkt. Maar als je je sportschool ‘Fitnessclub Utrecht’ noemt, kun je er donder op zeggen dat andere bedrijven in jouw vaarwater gaan zitten. Omdat je geen aanspraak kunt maken op intellectueel eigendom voor zowel ‘fitnessclub’ als ‘Utrecht’, is die bedrijfsnaam niet goed te beschermen. Zorg dus voor een naam die uniek genoeg is.

Denk ook aan je bedrijfslogo

Naast een bedrijfsnaam heb je ook een bedrijfslogo nodig. Zorg ervoor dat jouw bedrijfsnaam zich ook goed laat vertalen naar een aansprekend bedrijfslogo. Deze zaken gaan hand in hand. Zorg daarom dat je ook al een idee hebt over wat voor logo je wilt, zodat je ook kunt afwegen of de bedrijfsnaam die je overweegt daarin past. In het geval van een lange bedrijfsnaam is een beeldmerk een oplossing om toch een herkenbaar ontwerp aan je bedrijf te koppelen.

Alles valt en staat natuurlijk bij een moment van inspiratie. Kun je deze zelf niet vinden, vraag dan anderen om mee te denken. Ook een bedrijfsnaam die je niet zelf bedacht hebt, kan perfect blijken te zijn voor je bedrijf.

Related posts

Coffee@Home – Ronny Aarts over koffie leasen

Mathijs

Van klanten naar fans: de voordelen op een rij

Dagmar

Een eigen bedrijf starten? Deze skills zou je moeten hebben

Dagmar

Leave a Comment