Image default
Tips

5 tips voor het omgaan met lastige opdrachtgevers

Rotte appels zijn bijna onvermijdelijk. Ook in de zakelijke wereld kom je ze tegen. Bijvoorbeeld klanten die over de kleinste details vallen, mensen die ongepaste momenten en te pas en te onpas bellen en klanten die het betalen van jouw factuur maar blijven uitstellen. Het is allemaal frustrerend, maar je wilt een opdrachtgever ook niet op z’n tenen trappen, omdat je dan het risico loopt dat je inkomsten misloopt. Toch heeft je eigen gedrag ook een rol in dat van je klant. Men zegt niet voor niets dat je de klanten krijgt die bij je passen. Hoe ga je om met lastige opdrachtgevers, en hoe vermijd je ze? We geven een aantal tips.

Duidelijkheid uitstralen

Om te voorkomen dat je de klanten krijgt die je niet wilt, is het belangrijk om helder te hebben voor jezelf wat jij uit wilt stralen. Wil je bijvoorbeeld een prijsvechter zijn of ga je voor hoge kwaliteit? Op wat voor manier wil je zakendoen? Als je dit soort zaken duidelijk op een rijtje hebt, kun je dit ook uitstralen. Zo voorkom je een mismatch tussen de verwachtingen van de klant en hetgeen jij te bieden hebt.

Openstaan voor kritiek en zelfkritisch zijn

Kritiek is niet prettig om te ontvangen, maar het is wel leerzaam. Het leert je wat je nog kunt verbeteren aan je producten of diensten. Eén ontevreden klant zegt misschien niet alles over de kwaliteit van wat jij levert, maar meerdere ontevreden klanten zijn een goede indicatie van het feit dat er iets mis is dat opgelost moet worden. Zelfkritiek is ook zinnig om tot een zo goed mogelijk product te komen. Ga er niet van uit dat je alles altijd perfect doet en kritiek bekrompenheid van de klant is, want uiteindelijk is het belangrijker dat de klant tevreden is.

Achter je geld aan gaan

Niets is dodelijker voor een bedrijf dan facturen die maar niet betaald worden. Natuurlijk wil je geduldig zijn naar je opdrachtgevers toe en ze niet voor het hoofd stoten, want je wilt ze het liefst behouden als klant. Maar dat wil niet zeggen dat je je alleen maar bescheiden en terughouden moet opstellen. Je staat namelijk volledig in je recht en de betalingstermijn laat weinig aan duidelijkheid te wensen over. Begin eerst met een vriendelijk mailtje ter herinnering als betaling nog niet geschied is. Probeer ook te achterhalen wat de reden is dat er nog niet betaald is. Misschien is er sprake van ontevredenheid, in welk geval de kou uit de lucht gehaald moet worden. Of je opdrachtgever zit in zwaar weer. Dan kun je wellicht een betalingsregeling treffen. Een deurwaarder is de laatste stap, maar dat kost je doorgaans wel je zakelijke relatie met de opdrachtgever in kwestie. Maar als het zo ver komt, is dat misschien ook maar beter zo.

Twistpunten snel boven tafel krijgen

Je kunt beter een lastige situatie proberen te voorkomen dan dat je er tegenaan loopt het moet oplossen. Probeer daarom in je eerste gesprek met de opdrachtgever al duidelijk te krijgen wat voor vlees je in de kuip hebt. Natuurlijk heb je iets te verkopen, maar luisteren kan heel waardevol zijn in deze situatie. Stel daarom ook gerichte vragen, ook over de verwachtingen van deze potentiële klant en hoe hij tegen jouw bedrijf aankijkt. Zo kom je op tijd achter informatie die van belang kan zijn in de afwikkeling van jullie potentiële samenwerking.

Eieren voor je geld kiezen

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat er onevenredig veel tijd en energie naar één klant gaat. Als dat een situatie is die aanhoudt, moet je daar ook een keer een punt achter durven te zetten. Of met andere woorden: eieren voor je geld kiezen. Als het er niet op lijkt dat je deze klant ooit gelukkig zult kunnen maken, dan heeft het weinig zin om er energie in te blijven steken. Die kun je dan veel beter in andere klanten steken.

Dit alles neemt niet weg dat het ook een beetje bij het ondernemen hoort dat je te maken krijgt met vervelende opdrachtgevers of klanten en dat je kritiek te verduren krijgt. Dat is ook iets waar je van leert en beter van wordt als ondernemer. Het ligt immers niet altijd alleen maar aan de klant!

Related posts

Hoe een grote kantoorruimte opgeruimd te houden

Dion

10 tips voor een effectieve verslaglegging

Mathijs

7 voordelen van een machine ten opzichte van een werknemer

Danny Bijl

1 reactie

Sarah 1 mei 2021 at 09:45

Goed advies voor de struggelende medewerkers onder ons!

Reply

Leave a Comment