Drukwerk is anno 2022 nog verre van verleden tijd als middel voor bedrijven om aan marketing te doen. Maar is de sticker nog relevant als marketinginstrument? Wel als je het goed doet. Dan is het een goedkope kans om te werken aan de naamsbekendheid en het imago van je bedrijf. Laat je je eigen stickers drukken? Dan hebben wij een aantal tips voor je met betrekking tot het ontwerpen van je stickers.
Wees pakkend
Als een sticker alleen maar reclame voor je bedrijf is, zal buiten je medewerkers en wellicht hun gezin om niemand zitten te springen om jouw stickers. Het is juist zaak om mensen iets te bieden wat ze aanspreekt. Dat kun je bereiken door een sterke afbeelding, maar ook door middel van een goed gekozen tekst die zowel past bij wat jouw bedrijf wil uitdragen als bij wat leeft onder mensen in het algemeen. Je kunt bijvoorbeeld inspelen op de actualiteit of klimaatverandering. Maar ook algemene wijsheden kunnen een snaar raken bij mensen. Maak dit het hoofdpunt in het ontwerp van je sticker en voeg de naam en het logo van je bedrijf wat minder opvallend toe.
Rechtenvrij lettertype
Jouw sticker zet je in met een commercieel doel: je wilt dat het je uiteindelijk meer verkopen gaat opleveren. Daarmee vervalt het argument van gratis gebruik voor privédoeleinden van het lettertype dat je gebruikt op je sticker. Veel bekende lettertypes zijn inderdaad gratis te gebruiken, maar als je kiest voor een bijzonder lettertype, moet je je er wel van verzekeren dat je het rechtenvrij kunt gebruiken óf de rechter erover verwerven. Anders kun je juridische problemen veroorzaken wanneer de eigenaar van het lettertype erachter komt dat jij zijn lettertype zonder toestemming voor commerciële doeleinden inzet.
Leesbaarheid van de tekst
Het klinkt als een intikker, maar is zeker het apart vermelden waard: besteed aandacht aan de leesbaarheid van de tekst op je sticker. Maak je letters niet te dun of te klein en zorg dat ze goed afsteken bij de achtergrond. Anders bereik je er minder mensen mee, en dat is zonde van de investering. Niet iedereen ziet even goed, zeker niet van enige afstand. Het gaat vooral om de leesbaarheid van de hoofdboodschap. Andere tekst mag wat minder opvallend zijn en alleen bij nadere bestudering te lezen zijn.
Schaalbaarheid van het ontwerp
Als je nu tijd en moeite steekt in het ontwerp van een sticker, wil je misschien graag dat je je ontwerp op andere formaten kunt hergebruiken. Als dat het geval is, moet je je ontwerp niet in Photoshop maken. Dan kun je de tekst niet meer oprekken voor een groter formaat, omdat deze dan wazig wordt. Dat probleem heb je niet met ontwerpen die gemaakt zijn in InDesign of Illustrator, want die programma’s werken met vectoren (lijnen) in plaats van pixels.
Rekening houden met afloop
Bij het leveren van je gedrukte stickers, worden ze uitgesneden uit een groter vel. Daarbij kan een klein deel van je ontwerp wegvallen. Om die reden is het belangrijk om voor je teksten een marge te houden vanaf de rand bij het ontwerp. Zo voorkom je dat een deel van de tekst wegvalt door de zogenaamde ‘afloop’.
Bovenstaande zaken moeten helpen om tot een goed ontwerp te komen van je eigen stickers. Natuurlijk vergt het nog steeds een aardige dosis creativiteit om met iets te komen dat aanslaat, maar voor goede marketing is creativiteit sowieso een vereiste.