Het vinden van een geschikt administratiekantoor is onmisbaar voor een vlotte verwerking van jouw boekhouding. Niet alleen omdat zij jouw inkomende en uitgaande facturen razendsnel boeken en je zo altijd zicht krijgt op jouw financiële huishouding, ook omdat een geschikt administratiekantoor aangepast is aan jouw behoeften en gewoon met jou meedenkt. Het vinden van een geschikt administratiekantoor start dan ook bij het opsporen van jouw behoeften. Natuurlijk laat het zich daar ook niet tot beperken. Onderstaande vijf tips helpen jou alvast om op basis van jouw behoeften een geschikt administratiekantoor te vinden.

Maak duidelijk wat je wil en kan uitbesteden

Natuurlijk kan je eenvoudige facturen misschien gewoon zelf boeken in de online boekhoudomgeving. Of heb je ook daar geen tijd voor en laat je ook dat extern verwerken? Maak dergelijke afwegingen voordat je op zoek gaat naar een administratiekantoor. Het kan immers een wereld van verschil betekenen. Sommige administratiekantoren voorzien bijvoorbeeld geen koppeling waarmee je ook zelf aan de slag kan. Daar moet je verplicht het volledige proces uitbesteden.

Vraag verschillende offertes aan

Sommige administratiekantoren werken met forfaitaire prijzen, andere administratiekantoren op basis van een uurtarief. Een gespecialiseerd administratiekantoor zal bovendien meestal een tikkeltje duurder zijn. Daarom kan het de moeite lonen om verschillende offertes op te vragen. Vraag wel een onderverdeling op basis van de afgenomen diensten, dat kan helpen bij het bepalen van het uit te besteden pakket.

Durf buiten de stadsgrenzen te kijken

Een lokale partner heeft een aantal voordelen te bieden. Zo heb je steeds een aanspreekpunt in de buurt en kan je vaak snel overleggen. Anderzijds beperkt het ook jouw keuzevrijheid. Zijn we bijvoorbeeld op zoek naar een administratiekantoor in het centrum van Arnhem? Dan beperken we ons tot pakweg tien kantoren. Te weinig keuze? Dan kan je ook op zoek gaan naar belastingadvies nabij Arnhem. Dat laatste levert immers al snel vijf maal meer resultaten op. Zeker indien jouw toekomstig administratiekantoor zich ook in steden als Utrecht of Nijmegen mag bevinden.

Betrek verschillende afdelingen bij het keuzeproces

Soms kan je de beslissing niet alleen maken. Zo zal ieder administratiekantoor werken met een of meerdere softwarepakketten. De specificaties van die pakketten zullen soms een belangrijke rol spelen. Zo moet er bijvoorbeeld ook eenvoudig een koppeling mogelijk zijn. Zeker indien het gaat om in-house software, zal je mogelijks de interne IT-dienst moeten raadplegen. Stel hen niet voor voldongen feiten maar raadpleeg hun mening. Ook de administratief verantwoordelijke geef je daarom maar beter een plaatsje aan de vergadertafel.

Ga na wat je kan winnen!

Enkel de kostprijs als bepalende factor hanteren, doe je beter niet. Ga daarom ook na wat je met een administratiekantoor kan winnen. Een goed administratiekantoor zal jou immers de weg wijzen doorheen het landschap van subsidies en aftrekbare kostenposten. En daar zal je op het einde van de rit veel mee winnen. Is een specifiek administratiekantoor een tikkeltje duurder? Ga dan het gesprek aan en vraag hen waarom je toch voor hen zou moeten kiezen. Lees: hoe verdienen zij hun meerprijs terug?

Tot slot: is het advies inwinnen van collega’s een slimme zet? Soms wel, maar let er toch mee op. Daar hadden we het echter in een eerder artikel al uitgebreid over.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply