Image default
Tips

5 tips voor zelfstandig ondernemers bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting

Het grote feest is weer begonnen: het is weer tijd om de aangifte inkomstenbelasting in te vullen en in te dienen. Als je ondernemer bent, is die aangifte een stuk ingewikkelder dan voor een gewone particulier. Daarom laten verschillende ondernemers dat ook over aan een boekhouder of andere financieel adviseur. Ga jij het wel zelf doen dit jaar? Dan hebben we een aantal tips voor je.

Ben je wel ondernemer voor de inkomstenbelasting?

Het feit dat je een bedrijf hebt, zzp’er, freelancer of mkb’er bent en ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel wil niet automatisch zeggen dat je ook voor de inkomstenbelasting ondernemer bent. Daarvoor moet je namelijk aan bepaalde voorwaarden voldoen. Het gaat te ver om die hier op te sommen, maar je kunt op de website van de Belastingdienst de OndernemersCheck om na te gaan of je wel aan alle voorwaarden voldoet om ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting en gebruik te kunnen maken van aftrekposten voor ondernemers. Als je alle vragen beantwoord hebt, krijg je aan het einde een goede indicatie of je inderdaad ondernemer bent voor de inkomstenbelasting en wat dat voor je betekent.

Kijk naar coronaversoepeling en middeling

Als zelfstandig ondernemer kun je profiteren van de zelfstandigenaftrek, mits je tenminste voldoet aan het urencriterium. Dat wil zeggen dat je gedurende het kalenderjaar minimaal 1.225 uur gewerkt moet hebben voor je onderneming. Nu was 2020 voor velen natuurlijk een lastig jaar vanwege de coronacrisis. Daardoor bestaat de kans dat je niet aan dat criterium komt. Maar er geldt wel een versoepeling voor de periode van 1 maart tot 1 oktober 2020. Vergeet niet daar gebruik van te maken. Anders kun je ook het toepassen van middeling overwegen. Als je 2019 wel veel belasting betaald hebt maar in 2020 aanzienlijk minder hebt verdiend, bestaat er de mogelijkheid dat je nog wat terug kunt krijgen van de Belastingdienst.

Op tijd beginnen óf uitstel vragen

Vóór 8 mei moet je aangifte inkomstenbelasting binnen zijn bij de Belastingdienst. Los van het feit dat een belastingaangifte niet iets eenvoudigs is als je ondernemer bent, kan er natuurlijk op technisch gebied van alles niet meewerken als je een beetje pech hebt. Zeker als veel mensen tot het laatste moment wachten, kan het systeem overbelast raken. Wacht dus niet tot het laatste moment om je aangifte in te vullen en te versturen. Denk je dat je het niet gaat halen, vraagt dan op tijd uitstel aan bij de Belastingdienst.

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

Voor ondernemers zijn er allerlei regelingen en aftrekposten. Bekend zijn de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Maar ken je ook de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, om maar eens een lang woord te noemen? Dit is een aftrekpost die bedoeld is om kleine ondernemers zoals jijzelf te stimuleren om investeringen te doen. Je mag dan een bepaald percentage van je investering hiermee extra aftrekken van de belasting. Daarmee verlaag je je winst, waardoor je maar over een lager bedrag belasting hoeft te betalen. Kijk dus of jij het afgelopen jaar investeringen gedaan hebt die hiervoor in aanmerking komen, want dat zou natuurlijk mooi meegenomen zijn.

In 2020 gestopt met je onderneming?

De kans bestaat natuurlijk ook dat je gedurende 2020 gestopt bent met je onderneming. Misschien omdat dat al in de planning lag, omdat je een baan in loondienst hebt gevonden of omdat de coronacrisis je bedrijf genekt heeft. Linksom of rechtsom betekent het stoppen met je onderneming wel iets voor je aangifte inkomstenbelasting. Voor die aangifte moet je namelijk de stakingswinst van de onderneming berekenen. Stakingswinst is wat je onderneming méér waard is dan in de jaarrekening vermeld staat. Dit bedrag ziet de Belastingdienst namelijk als inkomen en daar moet je dus inkomstenbelasting over betalen. Het bereken van die stakingswinst kan ingewikkeld zijn. Zeker wanneer er ook onroerende zaken (zoals bedrijfsruimte) op de balans van je bedrijf staan. Daarom is het verstandig om je te laten adviseren, bijvoorbeeld door een belastingadviseur. De kans bestaat ook dat je in aanmerking komt voor stakingsaftrek. Je betaalt dan minder belasting over de stakingswinst. Let op: je kunt na het staken van je bedrijf nog steeds btw verschuldigd zijn die je moet aangeven via een aangifte omzetbelasting, én je moet je bedrijfsadministratie minimaal zeven jaar na het staken van je bedrijf bewaren.

Hopelijk lukt het met deze tips in de hand beter om de aangifte inkomstenbelasting tegemoet te gaan. En nogmaals: begin op tijd of vraag uitstel aan!

Related posts

Werkplek inrichten: zo creëer je een veilige en duurzame werkplek

Danny

Is slimme keukenapparatuur de oplossing voor het personeelstekort in de horeca?

Danny

Zelf boekhouden: verstandig of niet?

Danny Bijl

Leave a Comment