Stress, een gehaast en onrustig gevoel en non-stop piekeren. Herken je deze symptomen? Dan is het aan te raden om extra goed voor jezelf te zorgen, zodat je overspannenheid kunt voorkomen. Hou je hier geen rekening mee en ga je door? Dan is de kans op een burn-out alleen maar groter met alle heftige consequenties als gevolg. Een burn-out ben je liever kwijt dan rijk, daarom is het belangrijk om deze klachten die het overspannen gevoel creëren serieus te nemen. Alle alarmbellen van het lichaam gaan af en het is tijd om hier naar te luisteren én te handelen. Met deze tips reken je af met de klachten en voorkom je dat je overspannen raakt. 

Luister naar je lichaam bij tekenen van overspannenheid

Het lichaam geeft heel goed aan wat het nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Heb je wallen onder je ogen en voel je je vermoeid? Pak meer rust en nog belangrijker: gún jezelf de rust die nodig is om op te laden en te herstellen. Heb je regelmatig veel hoofdpijn? Handel minder met verstand en meer op gevoel, voorkom momenten van piekeren en las vaker een pauze in. Het klinkt eenvoudig om deze tips te geven, maar in de praktijk is het niet zo makkelijk om het toe te passen. Hoe simpel de tips ook zijn, probeer het uit en ontdek het verschil!

Van hard naar hart voor jezelf

Hoor je het stemmetje in je hoofd? Wordt er continu iets geëist en ‘moet’ je heel veel van jezelf? Probeer iets liever voor jezelf te zijn, ga van moeten naar mogen. Door steeds meer van jezelf te vragen, raak je op den duur uitgeblust en dan heb je er helemaal niks meer aan. Zorg goed voor jezelf zodat je er voor jezelf én anderen kunt zijn.

Durf nee te zeggen

Het voelt misschien erg comfortabel om te voldoen aan andermans verwachtingen, zo voorkom je mogelijk een conflict of gekke gezichten. Het is nog belangrijk om voor jezelf op te komen, waardoor je jezelf niet langer wegcijfert en laat zien dat je er ook mag zijn. Door altijd ‘ja’ te antwoorden, creëer je bepaalde verwachtingen en laat je zien dat nog meer oppakken een optie is. Zo stroom je over als dit langer door blijft gaan. Geef daarom duidelijk je grenzen aan door te communiceren wat binnen jouw mogelijkheden ligt. Wat is het ergste wat er kan gebeuren als je ‘nee’ zegt?

Probeer stress te vermijden

Wanneer je merkt dat de klachten van overspannenheid aanblijven of zelfs toenemen, is het erg belangrijk om hier anderen over te informeren. Maak bijvoorbeeld een afspraak met de huisarts of een expert om deze klachten te bespreken, zodat je samen kunt kijken naar een passende oplossing die aansluit bij jouw persoonlijke situatie. Bovendien kunnen klachten verschillende vormen aannemen, zeker als deze niet op tijd worden aangepakt. Probeer waar mogelijk stress te vermijden, zodat er aan de klachten gewerkt kan worden.

Kom in beweging

Bewegen is niet alleen goed voor het lichaam, maar ook voor je mentale gesteldheid. Door te gaan fietsen, wandelen of de sportschool in te duiken, werk je actief aan het verbeteren van de conditie en word je doorbloeding gestimuleerd. Ook krijg je de ruimte om gedachtes op een rij te zetten, ervaar je ontspanning door inspanning en houd je na het sporten een voldaan gevoel over. Hier voel je je automatisch een stuk prettiger bij dan dat je blijft hangen in de vicieuze cirkel. Door buiten te sporten, geniet je meteen van extra zuurstof én daglicht. Door aan de klachten van overspannenheid te werken, voorkom je een burn-out. Veel succes!

Share.

About Author

Leave A Reply