Image default
Tips

6 keuzes die je nu al kunt maken om malaise bij een brand in je bedrijfsruimte te verminderen

Brand in je bedrijfsruimte is een van de naarste dingen die je als ondernemer kunnen overkomen. Niet alleen gaat er veel bij verloren, het legt ook je bedrijfsvoering plat en dat kan best een tijd zo blijven. Omdat het iedereen kan overkomen, is het verstandig om er al preventief mee bezig te zijn. Je kunt namelijk door nu al een aantal belangrijke keuzes te maken veel malaise voorkomen wanneer je inderdaad getroffen wordt door een brand in je bedrijfsruimte. We bespreken zes van dat soort belangrijke keuzes.

Goed alarmeringssysteem

Brand is niet honderd procent te voorkomen. Iemand kan brandstichting plegen in jouw bedrijfsruimte of een onverwacht technisch probleem kan voor brand zorgen. Wat je wel kunt doen, is zorgen dat het op tijd gesignaleerd wordt. Daarvoor is een goed alarmeringssysteem nodig met infrastructuur aan rookmelders die ook automatisch alarm slaan naar de hulpdiensten. Dit is een investering die mogelijk een hoop schade kan voorkomen en daarom zeker het overwegen waard is.

Adequaat verzekeren

Het lijkt een intikker: je moet zorgen dat je adequaat verzekerd bent voor brand. Maar dat wil niet zeggen dat iedere ondernemer dit even goed geregeld heeft. Een opstalverzekering zal er in de meeste gevallen wel zijn. De verzekeraar moet hierbij wel op de hoogte gehouden worden als er belangrijke veranderingen plaatsvinden in het pand die van invloed kunnen zijn op de dekking. Het verzekeren van het interieur en de voorraad is doorgaans op meer vrijwillige basis. Maar ook deze verzekeringen zijn van levensbelang bij brand. Ook hier is het van belang dat je ook daadwerkelijk verzekerd bent voor een waarde die je interieur of voorraad goed vertegenwoordigd, anders kunnen er problemen ontstaan bij het vergoeden van de schade.

Werken in de cloud met externe datahosting

Als je hele bedrijfspand in vlammen opgaat, gaan ook al je computers en andere apparatuur eraan. Als dit is waar alle data van het bedrijf opgeslagen staan, ben je in feite in één klap geruïneerd. Dit is prima te voorkomen door op tijd te beginnen met het afnemen van een clouddienst met externe datahosting. Zo wordt niet alleen je data extern opgeslagen, maar is deze ook vanaf andere plekken toegankelijk wanneer er ingelogd wordt in de cloud. Dit kan ervoor zorgen dat je na een verwoestende brand alsnog je bedrijfsvoering deels kunt voortzetten.

Dossiers digitaliseren

Aansluitend op het vorige is het van belang dat ook echt ál je belangrijke data extern in die cloud opgeslagen staan. Papieren dossiers overleven een brand ook niet, dus is het van belang om zo snel mogelijk te beginnen met het digitaliseren van (oude) dossiers die nog op papier zijn in plaats van elektronisch. Hier zit, afhankelijk van om hoeveel dossiers het gaat, mogelijk veel werk in. Het is een project, want er komt ook een einde aan als alle dossier gedigitaliseerd zijn. Maak die investering tijdig om grote problemen door brand te voorkomen.

Niet alles op één plek bewaren

In het geval van voorraad of instrumentarium is het wijs om niet op één plek te bewaren. Als je de mogelijkheid hebt om te spreiden, doe dit dan ook. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je na een grote brand alsnog iets hebt om mee te werken, of dit nu voorraad of benodigde materialen betreft.

Meer inzetten op thuiswerken

Het loont ook om tijdig in te zetten op thuiswerken. Als medewerkers al in enige mate gewend zijn om thuis te werken, dan betekent dat dat er daar ook een passende werkplek is die op z’n minst voor een tijdje voldoet. Als je ervoor zorgt dat alle medewerkers in het bezit van een computer (of dit nu hun eigen computer of een laptop van de zaak is) die klaargemaakt is om in te loggen op de cloud van het bedrijf, kan er ook direct na een brand doorgewerkt worden van huis uit.

Brand is natuurlijk niet iets waar je graag actief over wilt nadenken, maar de realiteit is dat het wel degelijk mogelijk is om jezelf en je bedrijf een hoop leed te besparen als je tijdig op dit scenario ingespeeld hebt. Onze bovenstaande tips kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan het voortzetten van je bedrijfsvoering direct na een brand in je bedrijfsruimte.

Related posts

Werkomgeving optimaliseren: 7 tips

Mathijs

Waarom je als ondernemer een professionele bedrijfspresentatie moet laten maken

Danny

Een horecazaak starten zonder geld: zo doe je dat

Danny

Leave a Comment