Als ondernemer zijn nieuwe klanten zeer welkom. Zij kunnen je bedrijf helpen om groei door te maken, of in ieder geval het bestaansrecht ervan valideren. Je doet je best om nieuwe klanten binnen te halen en vervolgens ook binnen te houden. Maar dat wil niet zeggen het ook allemaal per se klanten of opdrachtgevers zijn waar je zaken mee zou moeten willen doen. Je moet immers ook een beetje waakzaam zijn dat je niet ergens in getrokken wordt wat je eigenlijk helemaal niet kunt gebruiken, en die kans bestaat natuurlijk. Vaak is het al genoeg om te luisteren naar je gevoel dat er iets wringt. We bespreken een aantal ‘red flags’ die reden geven om niet met een klant of opdrachtgever in zee te gaan.
Onrealistische verwachtingen
Een klant of opdrachtgever legt een of meerdere wensen bij je neer die tot een afname van jouw producten of diensten kunnen leiden. Maar het is wel belangrijk om daarbij goed op te letten wat precies de verwachtingen van de andere partij zijn. Soms zijn deze namelijk ronduit onrealistisch, bijvoorbeeld door onrealistische deadlines, eisen of budgetten. Dit kan op een later moment voor problemen gaan zorgen. Het kan ertoe leiden dat je onmogelijke dingen moet gaan doen, wat stress, ondermaatse kwaliteit en een slechte werkrelatie tot gevolg kan hebben. Voor een goede werkrelatie zijn realistische verwachtingen essentieel.
Gebrekkige communicatie
Communicatie is een cruciaal onderdeel van een werkrelatie. Merk je al snel dat de andere partij niet goed communiceert? Dan is dat een belangrijke ‘red flag’ waarbij je je moet afvragen of dit een samenwerking is die je moet willen aangaan, ondanks eventuele potentiële opbrengsten. Een gebrek aan communicatie kan immers problemen veroorzaken. Dat gaat namelijk verderop ook inhouden dat men niet snel of duidelijk reageert op vragen. Mogelijk communiceert men vage of verwarrende instructies die kunnen leiden tot misverstanden en vertragingen. Consistentie in communicatie is belangrijk, maar ook openheid en heldere taal.
Negatieve recensies en/of slechte referenties
Er zit grote waarde in de ervaringen van anderen die je zijn voorgegaan. Dat geldt net zo goed voor afnemers als voor leveranciers. Het kan absoluut geen kwaad om je te verdiepen in die ervaringen van anderen. Lees recensies over het bedrijf en kijk of je referenties kunt vinden of opvangen. Als deze van negatieve aard zijn, dan vraag je om problemen als je toch met deze partij in zee gaat. Een patroon van negatieve ervaringen kan immers wijzen op problematisch gedrag, slecht betalingsgedrag of onrealistische verwachtingen. Maar ook één sprekende negatieve ervaring kan al voldoende zijn om er nog eens goed over na te denken, zeker als deze recent is.
Ongepaste manier van onderhandelen
Onderhandelen hoort in sommige gevallen bij zakendoen. De een is daar beter in dan de ander, en die eerste trekt dan ook vaak aan het korte eind. Als je sterk in je schoenen staat als onderhandelaar, laat je je waarschijnlijk niet snel piepelen. Maar als je overdonderd wordt met een ongepaste manier van onderhandelen, kan het geen kwaad om op tijd op de rem te trappen. Merk je dat je dat de klant of opdrachtgever je tarieven drastisch naar beneden probeert te onderhandelen of voortdurend extra’s vraagt zonder extra te willen betalen, wees je er dan terdege bewust van dat deze zaken je tijd en middelen kunnen uitputten. Voor een goede werkrelatie is respect voor jouw prijzen en diensten belangrijk. Je wilt geen oneerlijke samenwerking aangaan, want dat leidt alleen maar tot frustratie.
Geen duidelijk contract of afbakening
Duidelijke afspraken zijn belangrijk bij het zakendoen. Daarom is het belangrijk om duidelijk af te bakenen wat je levert en afspraken vast te leggen in een duidelijk contract. Een klant of opdrachtgever die hier niet toe bereid is, kan op een later moment problemen voor je gaan veroorzaken. Er zullen mogelijk allerlei misverstanden ontstaan over verwachtingen, deadlines en betalingen. Een duidelijk contract met formele afspreken beschermt jou, maar ook je klant hiervoor. Wees dus op je hoede als je met een partij te maken hebt die terughoudend is om formele afspraken te maken en vast te leggen.
Micromanagement is ook een van de ‘red flags’
Wat is er vervelender dan een klant die jouw proces en kundigheid onvoldoende respecteert en zich de hele tijd overal tegenaan bemoeit? Ook dit is een van de ‘red flags’ waar je beducht op moet zijn. Klanten die aan het micromanagen zijn en te veel controle willen uitoefenen over elk detail van je werk kunnen de samenwerking bijzonder moeilijk en frustrerend maken. Dit kan ten koste gaan van je eigen creativiteit en zeker je ook de efficiëntie. Het is belangrijk dat hier duidelijke grenzen in zijn er sprake is van wederzijds vertrouwen. Dit zijn essentiële zaken voor een gezonde werkrelatie.
Bovenstaande betekent natuurlijk niet dat je het bij het minste of geringste een potentiële klant of opdrachtgever de deur moet wijzen, want je wilt immers wel geld verdienen en kunnen groeien met je bedrijf. Maar het loont wel om beducht te zijn op ‘red flags’ zoals de zes die we hier beschrijven, want ze kunnen problemen inleiden die je kunnen doen wensen dat je nooit met deze partij in zee was gegaan. Daarom is het ook belangrijk dat je zelf vanaf het begin duidelijk bent en een rechte rug houdt, zodat er geen onjuiste verwachtingen kunnen ontstaan.