Hoewel ondernemers steeds vaker de focus op de online marketing leggen, is het (zeker voor startende ondernemers) ontzettend belangrijk dat de offline marketing niet vergeten wordt. Er zijn veel mogelijkheden online, maar wanneer deze niet ondersteund worden door de nodige traditionele, offline marketing materialen, wordt de kans van slagen verkleind. Waarom? Dat lees je hier.

  1. Uniformiteit in promotie

Van het printen van marketingmaterialen als brochures tot het  enveloppen online drukken; er zijn maar genoeg mogelijkheden om ook offline aan de nodige promotie te doen. Door alle uitingen, zowel online als offline, in eenzelfde huisstijl en met dezelfde tone of voice te verspreiden, verspreid je als onderneming het totaal pakket. De uniformiteit die je hierdoor als onderneming uitstraalt geeft je doelgroep een professionele indruk. En wat dacht je van een offline marketingmiddel als een relatiegeschenk? Toch net wat beter dan een e-mail.

  1. Vertrouwen en betrouwbaarheid

Stel je bent zelf op zoek naar een specifieke dienst. Zou jij vertrouwen hebben in de aanbieder wanneer deze alleen een Facebook profiel heeft aangemaakt? Of zouden andere offline middelen zoals een brochure of zelfs iets simpels als een visitekaartje je meer vertrouwen geven? Of denk eens na over het verschil tussen een blog artikel, en een artikel in de krant. Welke vorm geeft je het meest vertrouwen in de betrouwbaarheid van de aanbieder? Juist.

  1. Je valt beter op

Omdat steeds meer ondernemingen de focus op de online marketing leggen, is het makkelijk om tussen het gros van aanbieders te verdwijnen. Het gebrek aan gebruik van offline marketing zorgt er daarentegen voor dat een opvallende poster, flyer of zelfs een billboard ineens meer opvalt.

  1. Beter bereik

Hoewel je online een grotere groep mensen kunt bereiken, is dit bereik niet altijd even specifiek. Offline marketing kan zich specifiek richten op een speciale doelgroep. Busreizigers bijvoorbeeld, of thuisblijvende moeders die regelmatig boodschappen doen bij een specifieke supermarkt.

  1. Stijgende conversie

In de wereld van de online marketing wordt er continu gesproken van ‘conversie’. Maar een offline marketingmiddel zoals bijvoorbeeld een advertentie in de krant, levert je meer doelgerichte conversie op. Volgens onderzoek van het NOM blijkt bijvoorbeeld dat bijna de helft van de lezers van huis-aan-huiskranten, direct actie onderneemt naar aanleiding van een advertentie. Daarnaast houdt ruim 70% van de lezers aanbiedingen in de gaten, en maakt ruim de helft gebruik van de coupons.

  1. De ultieme mix

Dit betekent natuurlijk niet dat online helemaal vergeten mag worden; het is juist de combinatie van zowel online als offline marketing die voor de ultieme mix en het optimale bereik zorgt.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply