Image default
Ondernemen

6 tips voor startende ondernemers

Ben jij bezig een onderneming van de grond te krijgen? Dat is geen sinecure. Succes krijg je niet door met je vingers te knippen, daar zit werk en doorzettingsvermogen in. We geven zes tips voor startende ondernemers.

Denk vanuit de behoeftes van de klant in plaats van die van jezelf

Natuurlijk start je je onderneming op omdat jij een idee hebt over wat je wilt doen en hoe je het wilt doen. Uiteraard is het van belang dat je werk gaat doen waar je plezier in hebt, maar het helpt als ondernemer niet om alleen vanuit je eigen wensen en belangen te denken. Je moet je juist verplaatsen in jouw potentiële klanten. Wat willen zij en hoe kun jij daar op een gerichte manier op inspelen. Zo vul je een behoefte in. Dat is veel minder het geval wanneer je vooral bezig bent om met je eigen behoeftes rekening te houden.

Doe alleen waar je goed in bent

Een uitdaging is prima, want je moet je niet gaan vervelen. Maar de klant gaat er wel van uit dat jij een expert bent op het gebied van de diensten of producten die je aanbiedt. Ben je er niet van overtuigd dat je iets kunt waarmaken, dan kun je het wellicht beter ook niet aangaan. Als je niet aan de verwachtingen van de klant kunt voldoen, maak je daar namelijk een behoorlijk slechte indruk mee die voor ‘negatieve’ reclame kan zorgen. En dat is wel het laatste dat je kunt gebruiken als startende ondernemer die een bedrijf probeert op te bouwen.

Haastige spoed is zelden goed

Ondernemers voelen vaak een bepaalde gejaagdheid omdat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het genereren van hun eigen inkomsten. Met hard werken en doorwerken is natuurlijk niet zo veel mis. Sterker nog, het is cruciaal voor het slagen van je bedrijf. Maar in dat proces moet je niet vergeten de kwaliteit op peil te houden. Is hetgeen je aanbiedt wel voldoende getest? Kloppen alle teksten wel honderd procent? Met andere woorden: neem wel de tijd om jezelf te controleren en alle belangrijke zaken die bij de klant of potentiële klant terechtkomen grondig te checken. Ga je de mist in, dan kun je klanten verliezen.

Wees niet te eigenwijs

Ook als je het ondernemen in je bloed hebt zitten, kun je nog bijleren. Wees daarom niet te eigenwijs om goede adviezen aan te nemen. Anderen die meer ervaring hebben met ondernemen en met de markt kunnen jou inzichten verschaffen die je zelf pas over een tijd opgedaan zou hebben. Natuurlijk mag je overtuigd zijn van jezelf, maar schat ook andermans kennis en ervaring op waarde en doe er vooral je voordeel mee. Je concurrent heeft immers misschien niet iemand die goede adviezen geeft, dus het kan je een interessante voorsprong opleveren.

Proactief ondernemen

Het woord ondernemen suggereert activiteit en zo moet het ook zijn. Ondernemen is niet alleen het werk doen dat je graag wilt doen, maar ook ervoor zorgen dat je werk binnenkrijgt dat je graag wilt doen. Met andere woorden: zet je als je niets nieuws om handen hebt actief in om nieuwe klanten of opdrachten binnen te halen. Koude acquisitie is niet het leukste onderdeel van het ondernemen, maar het is wel belangrijk om je bedrijf van de grond te krijgen.

Etaleer je expertise

Je wilt dat mensen bij jou uitkomen omdat ze jouw expertise nodig hebben. Het is begrijpelijk dat je daar niet te veel gratis van wilt delen, omdat je jezelf niet overbodig wilt maken. Maar het loont wel degelijk om een deel van je kennis tentoon te spreiden door content hierover te creëren voor op je website of social media-kanalen. Maak blogs of filmpjes waarin je een onderwerp dat onderdeel uitmaakt van jouw expertise belicht. Niet alleen is dat interessant en leerzaam voor mensen, het toont ook aan dat jij verstand van zaken hebt en dat schept vertrouwen bij potentiële klanten.

Misschien is het belangrijkste van allemaal wel dat vooral ook niet te snel opgeeft. In succes zit tijd, ook al heb je het idee dat het anderen soms komt aanwaaien. Jij kunt immers niet zien hoeveel tijd een ander erin heeft moeten steken om te geraken waar hij of zij nu is. Doe het werk en je zult beloond worden.

Related posts

Geef een onvergetelijke presentatie voor jouw collega’s

Dagmar

Capaciteitsplanning als navigatie-instrument?

Danny Bijl

Vrije tijd creëren als ondernemer

Dagmar

Leave a Comment