Image default
Strategie

7 beproefde manieren om aan klantenbinding te doen

Als je klanten voor je hebt weten te winnen, dat wil je ook dat ze blijven terugkomen, zodat je van hun klandizie op aan kunt. Dat zorgt immers voor continuïteit voor je bedrijf en de inkomsten van je bedrijf. Maar met alle concurrentie die er bestaat, is een klant één keer overtuigen natuurlijk geen garantie dat deze ook loyaal aan jouw bedrijf blijft. Daar moet je tijd, energie en zelfs geld in steken. We bespreken zeven beproefde manieren om aan klantenbinding te doen.

Constante hoge kwaliteit leveren

Klanten vinden twee zaken bovenal belangrijk: prijs en kwaliteit. Het is belangrijk dat die twee zaken goed in balans, maar het is ook vooral belangrijk om het stempel van hoge kwaliteit van producten of diensten te krijgen. Dat hoge niveau moet je kunnen blijven leveren om klanten bij je te houden. Maak je de eerste keer indruk, dan je wil je de keren daarop niet teleurstellen. Je krijgt dat hooguit nog één kans, en als je dan niet de gewenste kwaliteit levert, ben je de klant kwijt.

Goede, persoonlijk service

Na prijs en kwaliteit, wordt service erg belangrijk gevonden door klanten. Nu bestaat service natuurlijk uit verschillende zaken. Belangrijk is om klachten zeer serieus te nemen en je daar als bedrijf constructief, begripvol en oplossingsgericht mee om te gaan. Doe je dat niet, dan kun je jezelf voorbereiden op een slechte review online die voor iedereen tot in het einde der tijden te lezen is. Service is verder ook zaken zo eenvoudig en comfortabel mogelijk maken voor klanten. Altijd nét iets meer doen de concurrentie op indruk te maken. Je moet er tijd en soms ook geld in steken, maar het loont wel.

CRM-systeem integreren

Wanneer je integraal een Customer Relationship Management (CRM) systeem implementeert bij je afdeling sales en de front office, dan kunnen je medewerkers eenvoudig het hele dossier van de klant tevoorschijn halen wanneer deze belt. Ook kan er dan centraal op één plek in het dossier gewerkt worden, zodat iedereen altijd over de meest actuele informatie beschikt. Dit is prettig voor de klant, want die hoeft dan niet telkens zijn verhaal opnieuw te doen en hij zal zich hierdoor ook gekend voelen. En dat vinden mensen belangrijk als ze terugkerend klant zijn bij een bedrijf.

Relatiegeschenken

Een goede zakenrelatie mag op z’n tijd ook wel eens bekroond worden met geschenk om dank te tonen voor de fijne samenwerking. Er zijn allerhande leuke relatiegeschenken te bedenken die je aan kunt bieden aan je trouwste klanten. Natuurlijk moet je daar wat geld in investeren, maar het wordt wel gewaardeerd. Zeker als jouw relatiegeschenk ook teken is van het feit dat je je klant goed kent en weet wat hij of zij leuk of lekker vindt.

Kortingen en acties

Terugkerende klanten kun je blijven interesseren om terug te komen door ze kortingen te verschaffen, of exclusieve acties aan te bieden. Zeker wanneer een klant veel geld binnenbrengt voor je, is dit een stukje klantenbinding wat ervoor kan zorgen dat je klant zich niet laat verleiden door offertes van concurrenten.

Gerichte marketing

Of gerichte marketing als een service beschouwd kan worden, valt te bediscussiëren. Maar klanten kunnen het wel waarderen als jouw marketing ook echt op hen gericht is en aansluit bij hun specifieke behoeftes. Scheer niet al je klanten over één kam met een algemene marketingcampagne, maar zet ook kleinere marketingcampagnes op die meer inspelen op de behoeftes van specifieke klanten.

Interesse tonen

Je zakenrelatie is ook maar een mens en het bedrijf waar je een zakenrelatie mee hebt is ook maar een bedrijf zoals dat van jou met zijn eigen sores. In het kader van klantenbinding helpt het om oog te hebben voor je klant door interesse te tonen. Vraag af en toe eens hoe het ermee gaat en of de producten of diensten die je levert nog steeds bevallen. Dit geeft klanten het gevoel dat ze belangrijk gevonden worden.

Al deze zaken vergen bepaalde investeringen. Maar het zijn geen loze investeringen. Doe je het goed, dan krijg je daar loyaliteit voor terug. En die loyaliteit betekent, hoe banaal dat ook klinkt, inkomsten voor je bedrijf. En dat, naast het opbouwen van een goede naam, gewoon ook heel erg belangrijk.

Related posts

Waarom is de gunfactor zo belangrijk?

Mathijs

Aftersales en service als commercieel hulpmiddel

Mathijs

Hoe kun je als bedrijf Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen?

Dion

Leave a Comment