Image default
Commercieel

7 goede reden om een CRM systeem te gaan gebruiken

Klanten en klantrelaties zijn cruciaal voor een bedrijf, omdat ze je bedrijf bestaansrecht geven. Om daar goed op door te kunnen bouwen, is het belangrijk om klantgegevens op een goede wijze te verzamelen en beheren zodat je betere service kunt leveren. Dit kan met behulp van een goed CRM systeem. CRM is kort voor Customer Relationship Management, met andere woorden het managen van de relatie met je klant. In een CRM systeem kan een bedrijf interacties met een klant bijhouden en alle relevante gegevens opslaan. We bespreken zeven goede redenen waarom een CRM systeem van meerwaarde kan zijn voor je bedrijf.

Persoonlijker contact zorgt voor hogere conversie

Als ondernemer geef je om de cijfers. Je wilt groei doormaken. Een belangrijke factor in het bereiken van een hogere conversie, is de kwaliteit van het contact en de relatie met je klanten en eventuele prospects. Met een CRM systeem kunnen medewerkers eenvoudig alle bekende klantgegevens oproepen en gebruiken tijdens het contactmoment. Dit geeft de klant een gevoel van persoonlijker contact en het idee gezien en gekend te worden. Met elk contactmoment groeit het profiel van de klant en wordt het contact persoonlijker. Dit geeft een klant of prospect een goed gevoel bij het bedrijf en zal tot een hogere conversie leiden.

Richten op meest waardevolle klanten

Zou het niet handig zijn als je op een eenvoudige manier kon oproepen welke klanten het meest opbrengen? In een goede CRM tool kun je tendensen als deze ontdekken. Zo kun je inzichtelijk krijgen dat het om een bepaald soort bedrijven gaat dat de grootste bestellingen doet bij jouw bedrijf. Op die bedrijven kun je je vervolgens meer gaan richten. Dat kan zijn door kansen voor cross-selling te benutten, oftewel het verkopen van verwante producten, of het aan de man brengen van duurdere producten (upselling) door de meerwaarde daarvan te benadrukken.

Prestaties medewerkers volgen

Naast dat je in een CRM systeem kunt filteren op klanten die het meeste opbrengen, kun je ook eenvoudig in kaart brengen hoe individuele verkopers presteren. Succesvolle verkopers verdienen een schouderklopje, en bij verkopers die te weinig opbrengen kun je bijsturen. Zo weet je wie extra aanmoediging of instructie nodig heeft en welke contracten je niet hoeft te verlengen.

E-mailmarketing integreren in CRM systeem

Nieuwsbrieven via e-mail zijn een marketinginstrument dat bedrijven gebruiken om bestaande klanten te verleiden om nieuwe aankopen te doen. Wil je je nieuwsbrieven echter wat gerichter op een bepaald soort klanten afstemmen, dan is dat relatief ingewikkeld wanneer je eerst al je klanten in groepen moet indelen. In veel CRM systemen is e-mailmarketing geïntegreerd, zodat je direct vanuit je klantenbestand mailings kunt sturen naar klanten met een bepaalde postcode of in een bepaalde sector.

Geen verloren gegevens

Als je werkt met een systeem waarbij medewerkers niet direct in een klantenbestand gegevens kunnen invoeren, loop je altijd het risico dat belangrijke gegevens niet terechtkomen waar ze horen en verloren gaan. Omdat er een menselijke factor tussen zit die moet zorgen dat gegevens op de juiste plaats opgeslagen worden, loop je ook het risico op voeten. Bij een systeem wat direct bij een klantcontact het profiel van de klant kan weergeven en waar nieuwe gegevens meteen op de juiste plaats ingevoerd kunnen worden verklein je dit risico aanzienlijk.

Eenvoudig nieuwe klanten toevoegen

Daarnaast is het zo dat een CRM systeem het mogelijk maakt om op een eenvoudige manier nieuwe klanten toe te voegen op een uniforme manier. Bij sommige systemen worden gegevens van andere bedrijven in het geval van B2B-verkoop direct opgehaald op basis van het enkele het btw-nummer van het bedrijf in kwestie.

Tijd en geld besparen

Als gegevens niet meer apart geregistreerd moeten worden na een klantcontact op basis van aantekeningen van een verkoper, bespaart dat tijd en mankracht. Dat betekent dus ook dat je op deze manier geld kunt besparen als bedrijf door het opslaan van klantgegevens meer te automatiseren, omdat er minder werkuren in administratie hoeven te gaan.

Natuurlijk moet je wel eerst de investering maken in het CRM systeem en de implementatie ervan om van bovenstaande voordelen te kunnen profiteren. Maar dit is een investering die zich snel genoeg kan terugbetalen en daarom alleszins gerechtvaardigd is.

Related posts

7 tips om jouw WordPress website beter vindbaar te maken

Danny

Het waarom en hoe van bedrijfskleding

Danny

Hoe ver ga jij voor een klant, enkele do en don’ts

Mathijs

Leave a Comment