Image default
Retail

7 make-or-break factoren voor het succes van een fysieke winkel

Een fysieke winkel starten anno 2022 is dapper. Winkels hebben het steeds moeilijker door de verschuiving naar een online economie. Toch kan winkelier worden iets zijn wat je erg leuk lijkt en je graag tot je werk zou maken. Besluit je daarom toch die stap te nemen, neem dan de volgende zeven make-or-break factoren voor het succes van een fysieke winkel in overweging.

De nabijheid van andere winkels

Nederlanders houden van efficiënt omgaan met de tijd. Daarom vinden we het prettig om meerdere vliegen in één klap te slaan. We kiezen eerder voor winkels die dicht bij elkaar liggen, dan dat we voor één winkel moeten omrijden. Daarom is het niet aan te raden om jouw winkel afgezonderd van andere winkels te openen. Zoek een locatie in de nabijheid van andere winkels.

Parkeergelegenheid

De nabijheid van andere winkels gaat ook vaak samen met de aanwezigheid van parkeergelegenheid voor klanten. Ook dat is een belangrijke voorwaarde om klanten te trekken. Kies je voor een locatie die niet in de nabijheid van andere winkels is, let er dan ieder geval dat er wel voldoende parkeergelegenheid dicht bij de locatie is, zodat klanten vlakbij kunnen parkeren. Zo niet, dan verkleint dat je ‘appeal’ aanzienlijk.

Onderscheidend aanbod tegen de juiste prijs

Om mensen een reden te geven om naar jouw winkel te komen, moet je ze wel iets aanbieden wat ze elders niet kunnen krijgen. Zorg daarom voor onderscheidend aanbod, maar wel aanbod waar ook daadwerkelijk voldoende markt voor is. Maak je doelgroep niet te klein. En ook belangrijk: prijs je zelf niet uit de markt met hoge prijzen. Nederlanders zijn over het algemeen slim en zuinig genoeg om even verder te kijken waar ze goedkoper terecht kunnen.

Ruime openingstijden

Een winkel runnen is in veel gevallen meer dan een fulltime baan. Dat hoort dan ook een beetje bij het ondernemerschap. Daarom zie je wel eens dat winkeliers er voor kiezen hun openingstijden te beperken door bijvoorbeeld niet open te gaan op maandag, of niet mee te doen aan koopavonden en koopzondagen. Dit kunnen we van harte afraden. Potentiële klanten vinden het verdomd irritant als een winkel niet open is wanneer zij in de gelegenheid zijn om te winkelen.

Opvallen in het straatbeeld

Jouw winkel moet zich wel als zodanig presenteren naar de omgeving. Dat wil zeggen dat je je best moet doen om je winkel te laten opvallen in het straatbeeld. Dat begint natuurlijk met de naam van je winkel op de gevel. Maar overweeg zeker ook als dat mogelijk zaken voor het pand te plaatsen die het oog trekken en het aantrekkelijk maken om een kijkje te nemen. Ook een mooie en opvallende presentatie in je etalage helpt, evenals bijvoorbeeld vlaggen aan de gevel. Als je er immers niet voor zorgt dat je winkel opvalt, lopen veel mensen er zo aan voorbij.

Service en klantvriendelijkheid

Het voordeel dat je als winkelier in een fysieke winkel hebt ten opzichte van een webshop, is dat je veel directer service kunt leveren. Als je klanten daarmee een goed gevoel kunt geven, komen ze waarschijnlijk ook terug bij je. Dat is een kans die je niet moet laten schieten als winkelier. Zet in op klantvriendelijkheid en het leveren van goede, persoonlijke service.

Marketing

Mond-tot-mondreclame is een uitstekend wapen, maar kan niet de enige strategie zijn om bekendheid te vergaren. In de eerste plaats al omdat je de eerste mensen die voor die mond-tot-mondreclame moeten gaan zorgen eerst naar je winkel moet zien te krijgen. Marketing is echt onmisbaar voor een bedrijf anno 2022, en dat geldt net zo goed voor een fysieke winkel. Jouw aanwezigheid moet verder gaan dan de fysieke aanwezigheid van jouw winkel in het straatbeeld. Wees online zichtbaar en in lokaal, regionaal of in speciale gevallen zelfs nationale (gedrukte) media.

Minimaliseren concurrentie van webshops

Als je zaken gaat verkopen waarvoor men ook terecht kan bij gevestigde webshops, ga je het niet winnen van die webshops. Winkelen van huis uit en de producten thuisbezorgd te krijgen is immers comfortabel voor mensen. Waarschijnlijk doe je het zelf ook. Kies daarom een assortiment dat je niet op gigantische online concurrentie komt te staan en let ook goed op wat de prijzen online zijn voor dezelfde producten.

Wees niet te eigenwijs. Denk vanuit de behoeftes van de klant in plaats van je te richten op jezelf. Alleen dan kun je klanten trekken en behouden voor je winkel.

Related posts

De horeca groeit, het aantal winkels neemt af

Mathijs

Presentatie als blijvende indruk

Danny

Winkel starten? 5 reality checks ter overweging

Dion

Leave a Comment