Image default
Commercieel

7 stappen op weg naar een nieuwe website

Een website is geen statisch ding, hij kan voortdurend aangepast en verder ontwikkeld worden. Ook kun je op een gegeven moment tot de conclusie komen dat je website niet meer aan de eisen van de tijd voldoet. We beschrijven zeven stappen die je moet zetten op weg naar een nieuwe website.

1: Positieve punten van je huidige website

Je moet natuurlijk niet het kind met het badwater weggooien. Als jouw huidige website ook succesvolle elementen heeft, moet je daar ook met je nieuwe website gebruik van maken. Breng daarom eerst in kaart welke pagina’s nu al goed in elkaar zetten en daadwerkelijk conversie opleveren. Kijk daarbij ook naar gerelateerde pagina’s die het proces naar aankoop ondersteunen. Laat deze terugkomen op je nieuwe website.

2: Verbeterpunten

Na de positieve punten is het tijd voor de verbeterpunten. Wat moet er anders op je nieuwe website? Werk een nieuwe structuur uit die zo goed mogelijk gericht is op de ‘klantreis’. Zorg dat de klant goed begeleid wordt op weg naar een aankoop en onderweg alle noodzakelijk informatie kan vinden zonder overrompeld te worden met informatie die niet direct van belang is voor hem. Met andere woorden: richt de website niet in op jouw behoefte om te ‘zenden’, maar op de behoefte van de klant.

3: SEO-content

Zorg voor content voor de website die de vragen van een klant beantwoord. Daarbij is het ook zaak dat je met een schuin oog let op wat je website doet in Google. Zorg dat alle teksten én afbeeldingen voorzien zijn van relevante zoekwoorden die een klant zou gebruiken om bij een bedrijf als het jouwe uit te komen. Dat mag overigens niet ten koste gaan van de leesbaarheid van de teksten. Laat je voor SEO-content adviseren door experts of besteed het schrijven ervan uit, zodat je er met meer zekerheid van uit kunt gaan dat je website geoptimaliseerd is voor Google.

4: Ontwerp

Heb je de inhoud van je website uitgewerkt, dan moet er natuurlijk nog een ontwerp en structuur komen om de content in te plaatsen. Laat een gespecialiseerd bedrijf voor jou een website ontwerpen die de klantreis optimaal faciliteert, aansluit bij de uitstraling die jij wil voor je bedrijf en natuurlijk in kleur en stijl aansluit bij de huisstijl van jouw bedrijf. Zo krijg je een website die specifiek naar jouw wensen gebouwd wordt en heel specifiek aan de behoeftes van jouw klanten kan voldoen.

5: Beeldmateriaal

Nu er een ontwerp is voor je nieuwe website, wordt ook duidelijk waar er ruimte is voor en behoefte is aan beeldmateriaal voor de website. Vanuit die specifieke indicaties, kun je beeldmateriaal (laten) maken dat precies aansluit bij de plaats die ervoor gereserveerd is op de nieuwe website. Zorg voor professioneel beeldmateriaal dat met zorg gemaakt is, want alleen dan slaag je erin een professionele uitstraling over te brengen. Amateuristisch beeldmateriaal doet daar afbreuk aan.

6: Back-up oude website

Dat je website aan vernieuwing toe is, wil niet zeggen dat de content van de oude website linea recta de prullenbak in mag. Voordat je deze website totaal offline haalt, is het raadzaam om een back-up te maken van alle content op je oude website. Je weet nooit wanneer het nog van pas van komen. Mocht bijvoorbeeld blijken dat je nieuwe website minder conversies oplevert, dan kun je altijd nog terugkijken naar hoe het voor de verandering van de website was en elementen van die oude content terug te brengen op de nieuwe website.

7: Testen

Een website moet natuurlijk wel naar behoren functioneren, anders schrik je potentiële klanten af, en dat zou toch een gemiste kans zijn. Daarom is het van belang dat je de nieuwe website nog voordat hij in de plaats van de oude website online komt uitgebreid test. Loop alle pagina’s en functies van de website af op verschillende apparaten, probeer alles uit en constateer of alles werkt en netjes staat. Blijf eraan schaven tot de website op alle apparaten perfect werkt. Pas dan kun je de oude website definitief gaan vervangen voor de nieuwe website.

Als je al deze stappen hebt doorlopen, is het tijd om je nieuwe website te lanceren. Uiteraard kondig je vol trots je nieuwe website aan op je social media kanalen, zodat mensen een kijkje komen nemen. Wie weet leidt dat al meteen weer tot nieuwe conversies.

Related posts

Het gebruik van influencer marketing in je digitale marketingmix

Danny

Cialdini 3.0

Mariska Elsendoorn-Coort

De beste tips om beter op te vallen met je beursstand

Danny

Leave a Comment