Image default
Nieuws Tips

7 tips om je kantoor netjes te houden

Je hebt een aantal plekken waar je een heel groot deel van je tijd doorbrengt. Zo breng je ongeveer eenderde van je tijd door in je slaapkamer. Het kantoor is een goede tweede plaats, waar je natuurlijk ook vaak een groot deel van de werkdag zit. Daarom doe je er verstandig aan je kantoor zo aangenaam mogelijk te maken. En dat betekent niet alleen een comfortabele inrichting en wat leuke plantjes, maar ook het kantoor netjes houden. Een nette werkomgeving stimuleert je in je werk en zorgt voor weinig afleiding, waardoor je efficiënter kunt werken. Maar ja, hoe doe je dat op een praktische manier, je kantoor netjes houden? Wij geven je 7 praktische tips om je kantoor netjes te houden.

1.      Kasten

Kastruimte is in je kantoor bijzonder belangrijk. Je hebt vaak allerlei spullen, boeken en mappen die je ergens op moet bergen. Denk er goed over na wát het is dat je kwijt moet en hóé je dat gaat doen. Sommige mensen vinden het voldoende om een simpel rek neer te zetten, maar als je je kantoor er netjes opgeruimd uit wilt laten zien is een gesloten kast veel verstandiger. Heb je veel losse papieren, dan kies je voor een ladenkast. Ben je meer iemand die alles in ordners en mappen steekt, dan heb je graag een kast met boorden die je vol kunt zetten.

kantoorkast kantoor netjes houden
Bron: welke.nl

2. Organizers

Organizers zijn ontzettend handige hulpmiddelen om je te helpen de boel netjes te houden. Je kunt kiezen voor allerlei varianten: manden, bakjes, rekjes, vakjes en noem maar op. Je gebruikt organizers vooral voor losse rommeltjes, zoals pennen, potloden, gummen, puntenslijpers, geodriehoeken, passers, rekenmachines enzovoorts. Je verzamelt meestal verrassend veel van deze losse spulletjes in je kantoor en je moet ze toch ergens kwijt. Heb je laden in je bureau, dan kun je met behulp van je organizer alle losse spulletjes netjes en efficiënt opbergen.

3. Postvakken

Postvakken zijn ook ideaal om je kantoor netjes te houden. Je kunt kiezen voor bakjes die je op je bureau zet of bijvoorbeeld een postvak aan de muur hangen. Inkomende en uitgaande post worden er direct netjes in gesorteerd en het scheelt je weer stapeltjes losse papieren op je bureau. Daarnaast hoef je niet ver te zoeken als je een papier kwijt bent. Heb je een druk kantoor, dan zijn meerdere postvakken handig zodat je alvast kunt gaan sorteren.

postvakken kantoor netjes houden
Bron: vtwonen.nl

4. Boekenplanken

Boekenplanken zijn geschikt als je veel boeken of mappen kwijt wilt in je kantoor. Het geeft je kantoor een gezelligere en huiselijkere sfeer. Wel moet je zorgen dat er alléén boeken of mappen op de plank komen te staan en geen losse rommeltjes. Alle losse spulletjes die in het zicht staan, zorgen ervoor dat je kantoor minder netjes lijkt te zijn.

5. Vuilnisbakken en papierbakken

Zorg – het liefst uit het zicht maar binnen handbereik – voor goede afvalbakken. Bij voorkeur onder de bureau, in een la of in een kast waar je gemakkelijk bij kunt. Het belangrijkste is dat je er vanaf je bureaustoel meteen bij kunt, want anders ga je alsnog rotzooi op je bureau laten liggen met het idee ‘dat ruim ik straks op’. Het liefst heb je gesloten bakken, waardoor de rotzooi netjes uit het zicht is. Dit geldt ook voor papierbakken, zodat je ook zo weinig mogelijk rondslingerende oude papieren hebt liggen.

6. Decoraties en meubilair

Gek genoeg denken we meestal aan rommel als het gaat over hoe je je kantoor netjes moet houden. Terwijl een groot deel van het werk afhangt van je decoraties en meubilair. Zorg ervoor dat je kiest voor efficiënt meubilair. Zo is een leren bureaustoel gemakkelijk af te poetsen, terwijl een stoffen stoel meer werk oplevert. Dit geldt ook voor je bureau (hoe gemakkelijk hou je dat schoon) en voor decoraties. Het is natuurlijk leuk als je twintig fotootjes van je kinderen in losse lijstjes hebt staan, maar één grote lijst aan de muur is veel praktischer en ziet er netter uit.

7. Muren en vloeren

Ook de structuur van je muren en vloeren maakt verschil. Wit behang vertoont vaak al snel vlekken en ook vloerbedekking is geen verstandige keus. Heb je geen ruim budget, dan kies je voor een effen gekleurde muur en een simpele laminaatvloer. Heb je echter een iets ruimer budget en wil je je kantoor echt gemakkelijk netjes houden? Dan is een gietvloer ideaal: deze kun je gemakkelijk afpoetsen, vegen of dweilen. Vuil blijft op de vloer liggen zonder erin te trekken en de vloer is vochtbestendig zodat ook een gemorst kopje koffie geen problemen oplevert. Een gietvloer is van alle vloeren de meest nette en gemakkelijke vloer om schoon te houden.
gietvloer bij bedrijven

Van organizers en boekenkasten tot een gietvloer: je kunt op heel veel verschillende manieren je kantoor netjes houden. Alle beetjes helpen! Gelukkig hoef je echt geen schoonmaakprinses te zijn of een dure schoonmaakster in dienst te nemen om je kantoor netjes te houden. Een goede inrichting en het efficiënt opbergen van je spullen maakt al een wereld van verschil!

Related posts

Blijf ondernemer en besteedt administratie en belastingen uit

Danny

Privé en werk in balans houden als zzp’er

Danny

Hoe voorkom je eenzaamheid als zzp’er?

Dion

Leave a Comment