Zou je liever zien dat je klanten vaker bij je terugkomen? Dan helpen deze zeven tips je met het vergroten van je klantloyaliteit.

1. Goede klantenservice

Of je nou een klein bedrijfje hebt, of dat je wel duizenden klanten per maand hebt, goede klantenservice is voor elk bedrijf erg belangrijk. Zorg ervoor dat je snel en behulpzaam reageert op vragen of klachten van klanten. Een klant met een klacht die goed is opgelost komt hoogstwaarschijnlijk bij je terug en het tegenovergestelde geldt voor klanten die niet tevreden zijn met je klantenservice.

2. Zorg voor een duidelijk merk

Laat mensen weten wie je bent en waar je voor staat. Zo weten mogelijke klanten wat ze aan jouw bedrijf hebben en in welke situaties ze bij je terecht kunnen. Een duidelijk merk bouwt ook vertrouwen op bij de klant. Mensen kopen sneller iets van iemand die ze vertrouwen.

3. Zorg voor updates

Als jouw aanbod aan producente blijft veranderen hebben klanten een reden om terug te keren naar je website of winkel. Consumenten willen graag weten wat voor nieuwe producten er te koop zijn. Laat dit dan ook weten via social media of nieuwsbrieven. Ben je een aanbieder van een service? Dan is een blog een goede optie om klanten up to date te houden van jouw bedrijf. Updates zorgen ervoor dat de klant aan jouw bedrijf herinnert wordt.

4. Geef af en toe iets weg

Door af en toe uit het niets iets weg te geven zorg je ervoor dat klanten positief over je zullen denken. Je doet immers zomaar iets voor hen en daardoor zijn ze geneigd sneller iets voor jou te doen. Zoals het kopen van een nieuw product. Je kunt denken aan gratis tips over jouw vakgebied of een proefproduct zoals een fles wijn.

5. Beloon loyaliteit

Beloon klanten die steeds terugkomen. Zo laat je zien dat je de klant dankbaar bent voor zijn of haar loyaliteit. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een kortingsbon weg te geven. Ben je actief in de B2B branche dan kan het geven van een relatiegeschenk loyaliteit bevorderen. Het weggeven van flessen wijn is in deze branche dan ook aan de orde van de dag.

6. Lever een goed product

Je kunt alle bovengenoemde dingen uitvoeren, maar het heeft allemaal geen zin als je geen goed product levert. Zodra jouw product waarde heeft voor de klant en voldoet aan zijn wensen dan komt de klant hoogstwaarschijnlijk weer bij je terug.

7. Leer van je fouten

Zijn er klanten die hun bestelling hebben geannuleerd of geretourneerd of zijn er klanten die geen aankopen meer bij je doen? Neem met hen contact op zodat je erachter kan komen wat je fout doet.  Zo kan je leren wat je kan verbeteren.

Share.

About Author

Sander Wijdemans is sinds 2012 SEO specialist bij Tribal Internet Marketing. Daarvoor korte ervaring als online marketeer bij 2 andere bedrijven aan klantzijde. Gedurende de master Marketing Management aan de Tilburg University heeft Sander een eigen webshop gelanceerd, www.woodiful.nl. Inmiddels is deze uitgegroeid tot een goed lopende internationale webshop. Naast deze webshop is Sander zelf freelance online marketing consultant en heeft hij diverse affiliate websites en blogs opgezet. Sander is een geboren en getogen Tilburger met een passie voor voetbal, muziek en online marketing. Woonachtig aan de haven in hartje Tilburg, is een goede borrel en hapje ook één van de interessegebieden van deze sociale, vernieuwende, volhoudende en bijna perfectionistische 27 jarige jongeman.

Leave A Reply