Je ziet ze overal, stickers. Op de gekste plaatsen zie je gekleurde plaatjes met ieder zijn eigen boodschap. Waarom is dat eigenlijk? Is het effectief om stickers te gebruiken? We hebben 7 tips om stickers zakelijk toe te passen. Niet iedere toepassing zal voor iedere ondernemer opgaan. Maar er zit ongetwijfeld een toepassing bij die voor jouw bedrijf geschikt is.
1. Visuele waarschuwing
Een belangrijke toepassing van stickers is het geven van een waarschuwing. Met name in de bouw en industrie zie je overal stickers die een bepaald risico aangeven. Denk hierbij aan gevaarlijke stoffen, brandgevaar of wat dan ook. Ook eisen m.b.t. de veiligheid worden vaak met stickers aangegeven. Denk maar aan de symbolen voor gehoor- of gelaatsbescherming.
2. Productidentificatie
Een andere toepassing van stickers is het identificeren van een product. Een mooi voorbeeld is het typeplaatje van een machine. Voor de CE-richtlijnen is het verplicht om een elektrisch apparaat te voorzien van een serienummer, bouwjaar en nog meer vastgestelde gegevens. Als je dit met een sticker doet is het wel belangrijk dat de sticker scheurt als je hem verwijderd. Een typeplaatje mag namelijk niet worden hergebruikt op een ander apparaat.
3. Stickers als reclamemiddel
De meest gangbare toepassing is een reclamesticker. Bijvoorbeeld jouw logo en internetadres op een sticker. Deze plak je vervolgens overal waar je denkt dat je je doelgroep ermee bereikt. De effectiviteit is moeilijk te meten maar het is duidelijk dat het voor herkenbaarheid van je product/dienst of bedrijf zorgt. Denk wel goed na wat je op een sticker plaatst en of het wel bijdraagt aan de professionele uitstraling van je bedrijf. Dit hangt uiteraard nauw samen met de plaats waar je de stickers aanbrengt.
4. Gereedschap merken
Met een sticker kun je je gereedschap voorzien van een merkteken. In de bouw en industrie gebeurt dit vaak om te zorgen dat je eigen gereedschap herkenbaar is. Mocht er sprake van diefstal zijn, dan is een sticker wellicht eenvoudig te verwijderen. Maar daar zijn speciale stickers voor die moeilijk te verwijderen zijn.
5. Boodschap overbrengen
Met een sticker kun je net als met flyers een (tijdelijke) boodschap overbrengen. Als onderdeel van een campagne kun je een bepaald evenement promoten. Bijvoorbeeld door het plaatsen van sticker met beursinformatie op de verzendingen. Iedere klant die een product ontvangt weet dan, wanneer, waar en op welke beurs je bent te vinden.
6. Beschadiging maskeren
Een andere toepassing is om stickers te gebruiken om beschadigingen te maskeren. Als je net een bepaalde oppervlakte hebt laten behandelen is een beschadiging vervelend. Door er een sticker op te plakken ben je goedkoper uit, dan wanneer je de behandeling opnieuw moet doen. Het mooie van een sticker is namelijk dat je er van alles op kan laten drukken. Wellicht ook dezelfde kleur en structuur van de achtergrond zelf.
7. Regelmatig veranderen
Het gebruik van een sticker i.p.v. bijvoorbeeld verven heeft als voordeel dat je eenvoudig de kleur kunt wisselen. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfsauto’s, een sticker is goedkoper te vervangen dan de hele auto overspuiten. Dit kun je ook toepassen op muren, beurswanden en dat soort achtergronden. Je kunt het decor compleet veranderen door een wand van een grote sticker te voorzien.
Zakelijk gebruik maken van stickers kan voor vele toepassingen. Omdat stickers in alle formaten, vormen en kleuren te krijgen zijn, zijn de mogelijkheden onbeperkt. Daarnaast zijn stickers relatief goedkoop als je het vergelijkt met bijvoorbeeld verven/spuiten.