We hebben onze mond vol over het creëren van werkgelegenheid. Dat is de maatschappelijke functie van een bedrijf, de dienst die een ondernemer bewijst aan een regio. Toch hoeft bedrijvigheid niet altijd te zorgen voor veel meer werkgelegenheid. Er kan tegenwoordig zoveel werk uit handen van personeel genomen door machines, dat je voor veel processen ook custom made machinebouw kunnen laten plegen; met andere woorden, verzin een proces en er kan in veel gevallen een machine voor gebouwd worden. Met de juiste machine software doet zo’n machine automatisch waar je anders een of meerdere werknemers voor in dienst had moeten nemen. We bespreken 7 voordelen van een machine ten opzichte van een werknemer.

Geen sollicitatiegesprekken

Je neemt medewerkers aan om voor meer productiviteit te
zorgen of op een andere manier de bedrijfsvoering te faciliteren. In de meeste
gevallen gaat er aan het aannemen van zo’n medewerker een sollicitatieprocedure
vooraf. Dat is een tijdrovende bezigheid die niet direct geld oplevert. In
tegendeel, er gaat tijd in zitten die ook anders besteedt had kunnen worden,
bijvoorbeeld aan het selecteren van de juiste machine. Een machine hoeft niet
twee sollicitatierondes door terwijl hij zenuwachtig op zoek is naar de juiste
antwoorden op jouw vragen. Hij liegt niet over zijn CV. Je koopt hem en hij
doet waar hij voor aangenomen is.

Geen salaris, geen pensioenregeling

Een medewerker hoef je niet te kopen, dus in eerste
instantie is een mens goedkoper. Je verzekert je machine wellicht, maar je
betaalt hem geen salaris. Je houdt rekening met afschrijvingen, maar hoeft geen
pensioen af te dragen voor zijn oude dag als hij niet eens meer voor je werkt.
Uiteindelijk zal de machine als hij een lange levensduur heeft goedkoper zijn.

Geen vast contract

Je kunt je machine geen tijdelijk contract geven. Je maakt een flinke investering, dus je gaat er ook van uit dat hij je jarenlang zal dienen. Maar wanneer je uitgekeken bent op je machine, zit je niet vast aan een contract voor onbepaalde tijd zoals met medewerkers het geval kan zijn. Integendeel, je trekt gewoon de stekker eruit en zorgt voor een andere machine.

Machine of werknemer

Geen functioneringsgesprekken

Als werkgever ben je verplicht om ieder jaar een zogenaamd
jaargesprek of functioneringsgesprek te houden met je werknemer. Daarbij geef
of ontvang je kritiek. Het is niemand zijn favoriete bezigheid. Dit blijft
zowel jou als de machine bespaart in jullie werkrelatie. Jouw machine staat
volledig neutraal ten opzichte van jouw manier van bestuur en jij hoeft geen
verbeterpunten af te spreken met je geautomatiseerde werknemer.

Geen ellenlang ziekteverzuim

Natuurlijk kan een machine gebreken gaan vertonen. Dan moet
hij gerepareerd of vervangen worden. Dit kan doorgaans op relatief korte
termijn geregeld worden. Als je goed verzekerd bent, kost het je ook geen
kapitalen om weer een werkende machine te krijgen. Werknemers kunnen ziek
worden, of zeggen dat ze ziek zijn. Sinds het afschaffen van de Ziektewet moet
je zelf het salaris blijven doorbetalen, wat vooral vervelend is bij langdurige
afwezigheid van je werknemer. Dat overkomt je niet met een machine.

Geen zwangerschapsverlof of ouderschapsverlof

Hoewel het misschien wel heel voordelig zou zijn als een
machine kleine machines kon baren, is dit natuurlijk niet het geval. Dat brengt
het voordeel met zich mee dat jouw machine nooit zwangerschapsverlof of ouderschapsverlof
nodig heeft. Natuurlijk betaalt het UWV dit door voor je bij een gewone
menselijke medewerker. Maar jij mist op dat moment wel jouw goed ingewerkte
personeelslid, waarvoor je vervanging moet zoeken die ook nog eens ingewerkt
moet worden.

Geen pauzes

Afhankelijk van hoe het werkrooster ingedeeld is, hoeft een
machine nooit stil te staan. Als er te allen tijd iemand is om de machine te
bedienen in het geval dat dit nodig is, kan hij door blijven draaien.
Medewerkers hebben om de paar uur recht op pauze, wat voor jou als werkgever
tijd is die geen geld opbrengt. Machines kunnen dus een hogere productiviteit
hebben dan medewerkers.

Mensen hebben ook voordelen

Natuurlijk hebben mensen ook unieke voordelen die een
machine niet heeft. Een machine geeft jouw bedrijf geen gezicht, werknemers
wel. Mensen kunnen persoonlijk contact bieden, klantvriendelijkheid tonen,
details en nuances begrijpen, advies op maat geven, creativiteit tonen, je
verrassen en een schouderklopje uitdelen. Ook kun je niet sparren met een
machine. Dank de mens dus niet af, hij heeft nog steeds veel te bieden.

Share.

About Author

Leave A Reply