Onlangs hebben we een artikel gepubliceerd met tips om professioneel over te komen als zzp`er. Enkele tips hebben te maken met representatief overkomen. Als je een website hebt of aanschaft, is het belangrijk dat je kwalitatieve foto`s gebruikt. Op het moment dat je onderneming afhankelijk is van bijvoorbeeld een webshop, moet je zeker goede foto`s hebben. In dit artikel geven we tips om voor productfotografie.

1. Bepaald het doel van de productfotografie

Het is vooraf belangrijk dat je je realiseert wat het doel van de foto`s wordt. Maak je foto`s om zoveel mogelijk kanten van een specifiek product te laten zien? Of moeten het juist foto`s zijn waarbij alleen de voordelige kant zichtbaar is? Daarnaast verwacht een doelgroep van meisjes tussen de 10 en 16 jaar een andere stijl dan echtparen van 65+. Zorg dus dat je weet wat je doel is, en wat de doelgroep van je productfoto`s is.

2. Bespaar niet op apparatuur

Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar ga niet met je smartphone aan de slag. De kwaliteit van vrijwel ieder toestel is niet te vergelijken met een camera. Uiteraard kost een goede camera best wat geld, maar misschien is er wel iemand in je omgeving die een goede camera heeft. De kwaliteit van de foto is belangrijk. Zeker als je de grootte van de foto terug wil brengen om de foto geschikt te maken voor webinhoud.

3. Overweeg (semi)professionele hulp

Vrijwel iedereen kent in zijn omgeving wel iemand die voor zijn hobby foto`s maakt. Wellicht kun je daar je voordeel mee doen. Zeker als je zelf niet zo gevoelig bent voor de juiste foto`s. Iemand die vanuit zijn passie foto`s maakt, is waarschijnlijk minder snel tevreden dan jij. Dit komt de kwaliteit van de foto`s ten goede.

4. Een geschikte ondergrond

De foto van jouw product gaat niet om de mooie natuur op de achtergrond. Of de kantoorinrichting van je bedrijf. Zelfs al zie je daar zelf een leuke connectie tussen, het leidt af van het product. Een neutrale achtergrond is daarom een pré. Kies niet voor helder wit want dit kan te veel licht afgeven. Speel met verschillende achtergronden tot je tevreden bent over hoe je de focus op het product ligt.

5. Goede belichting

Het klinkt logisch dat het belangrijk is dat de foto goed belicht is. Maar het is moeilijker om dat voor elkaar te krijgen. Probeer eens een serie foto`s onder verschillende belichtingen. Denk hierbij aan de positie van de verlichting of ramen. Ook schaduwen kunnen zowel in je voor- als nadeel werken. Combineer de verschillende lichtsituaties met verschillende ondergronden. Houd daarbij ook rekening met reflectie van het licht.

6. De juiste kleuren

De combinatie tussen de achtergrondkleur en product kleuren is belangrijk. Kies hier niet alleen in. Overleg met mensen in je omgeving. Ieder mens heeft een ander gevoel bij het kleurenspectrum. Verdiep je desnoods in wat kleuren met het brein doen. Je kunt je strategie daarop aanpassen. In vrijwel alle gevallen zijn allerlei felle kleuren door elkaar ‘not-done’. Dit komt agressief over en leidt af van de vorm van je product.

7. Oefenen

Bedenk dat je niet ‘even’ een paar goede productfoto`s maakt. Zeker niet als je hier geen ervaring in hebt. Het is daarom zaak dat je veel oefent. Speel met apparatuur, belichting, ondergrond en kleuren. Probeer steeds weer andere combinaties. Als je dan zelf goede settings vindt, zul je merken dat het makkelijker wordt.

8. Verdiep je in productfotografie

Kom je er met deze tips niet uit, dan kun je gelukkig te rade gaan bij meer ervaren mensen. Er zijn allerlei meer en minder professionele fotografen die hier over hebben geschreven. Klik hier voor een e-book over de kunst van productfotografie.

Wees je bewust van het belang van goede foto`s. Om bijvoorbeeld nieuwe klanten te werven, kan het enorm tegen je werken als je jouw onderneming niet professioneel presenteert. Maar er zijn nog veel meer redenen waarom productfotografie belangrijk is. Deze redenen zijn voor iedere ondernemer weer anders. Maar als het juiste plaatje in het plaatje van de onderneming past, zijn goede foto`s geknipt voor je marketingsdoelen.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply