Een onderneming starten, en daarmee je product of dienst aan de man te brengen. Het is niet moeilijk. Maar om een succesvolle onderneming te starten en te behouden is al lastiger. Soms is een product een tijdelijk modeverschijnsel. Wat doe je dan als de hype voorbij is? Of je onderneming heeft kans van slagen maar ligt het werk je toch niet zo als je van tevoren had bedacht. Succesvol ondernemen is een combinatie van factoren. We geven je een aantal tips.

1. Succesvol ondernemen is doen wat je leuk vindt

Als je een bedrijf start is het belangrijk dat je gaat doen wat je leuk vindt. In de jaren die gaan komen, gaat je onderneming offers van je vragen. Deze offers zijn prima te brengen als je veel voldoening uit je werk haalt. Als je werk inhoudelijk niet hetgeen is wat je leuk vindt om te doen, is het moeilijk om op de lange termijn gemotiveerd te blijven.

2. Stel de juiste doelstelling

Je wil iets met je onderneming bereiken. Formuleer dit doel in een allesomvattende doelstelling. Iedere essentiële beslissing in je onderneming moet namelijk bijdragen aan deze doelstelling. Een handige tool is om je doelstelling op te stellen volgens het SMART-principe. Als je doelstelling gemaakt is, kun je bij iedere beslissing zien of je wel of niet aan je doel werkt.

3. Durf risico`s te nemen

Men zegt weleens, ‘ondernemen is lef hebben’. Dit kan je wellicht beamen maar er zijn ook mensen die liever geen risico nemen. Toch heb je als ondernemer vrijwel geen bestaansrecht als je niet af en toe uit je comfortzone stapt en een gokje neemt. Wees ervan overtuigd, de ene dag kun je een tegenvaller ervaren, de andere dag volgt weer een meevaller.

4. Doe het goed, of doe het niet

Het credo ‘doe het goed, of doe het niet’ is onlangs uitgesproken door een ondernemer in een interview voor deze website. Daarin ligt een belangrijke stap in het ondernemen. Het is zaak dat je steeds goed overweegt wat de volgende stap van je onderneming is. Deze stap moet vervolgens van begin af aan goed gebeuren. Het is niet effectief als je met terugwerkende kracht steeds op je beslissingen moet terug komen.

5. Ken je doelgroep en vind daar je klanten

Je bent zelf overtuigd van het nut en voordeel van jouw product of dienst. Dit is goed, maar besef dat je klanten kritischer zijn. Breng daarom in kaart wie je doelgroep is. Wees specifiek want in de meeste gevallen kun je beter veel energie in de juiste klanten steken, dan een klein beetje in een hele grote groep mensen.

6. Onderhoud je bestaande klanten

Je bestaande klanten weten inmiddels wie je bent en wat je levert. Dat je daarnaast op zoek gaat naar nieuwe klanten moet niet ten koste gaan van de bestaande klantenkring. Omdat zij weten waar ze aan toe zijn, kost het vaak andere energie om ze als klant te behouden. Ga de relatie met ze aan en vraag naar hun aanbevelingen voor jouw onderneming.

7. Afspraak is afspraak

Op enkele uitzonderingen na, kun je als ondernemer niet lang bestaan als je je niet aan je afspraken houdt. Het lijkt voor de hand liggend maar je wordt snel opgeslokt door de waan van de dag. Kom je afgesproken oplevermomenten en prijsafspraken na. Zie je aankomen dat het niet gaat lukken, breng je klant of leverancier op de hoogte. Vooraf kan er coulance zijn, achteraf levert het je een slechte naam op.

8. Leer van andere ondernemers

Velen gaan je voor. Iedereen heeft wel ondernemers in zijn omgeving. Zoek ze op en vraag ze naar hun successen en fouten. Je kunt hier zoveel van leren. Er zijn talloze initiatieven op het gebied van inspiratie voor ondernemers. De Kamer van Koophandel is daar een goede partij in. Maar ook het initiatief ‘Big Improvement Day (BID)’. Leer dus van anderen en val niet in dezelfde valkuilen.

Iedere business is anders. Maar iedere onderneming moet het juiste fundament hebben. Tip van Onderneemhet.nl, plan iedere week een uurtje vrij in om te brainstormen of je nog steeds op de goede weg bent. Gebruik de genoemde tips om je bedrijf de spiegel voor te houden. Vul de lijst aan met tips die jou verder helpen. Deel deze ook weer met andere ondernemers, samen worden we succesvoller.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply