Image default
Marketing

Adverteren op YouTube: hoe werkt het?

Online adverteren is onmisbaar in de marketing van een hedendaagse onderneming. Dit kan op verschillende platforms en op verschillende manieren. Je kunt sociale media gebruiken, maar adverteren in Google is ook mogelijk. Waar bedrijven er voorheen veel voor over hadden om op televisie te adverteren, zien we nu dat veel kijkers naar YouTube gaan voor hun vermaak in plaats van de televisie. Dat betekent dat YouTube dé plek is om te adverteren. Maar hoe werkt dat eigenlijk?

Hoe krijg ik mijn advertentie op YouTube?

Wanneer je gaat adverteren via YouTube, wil je natuurlijk primair je doelgroep bereiken. Zorg er dus eerst voor dat je goed in beeld hebt wie je doelgroep is. Hoe krijg je vervolgens voor elkaar dat je die ook bereikt met je YouTube advertentie? Dit heeft Google, eigenaar van YouTube, makkelijk gemaakt voor je. Hun systeem Google Adwords wordt ook ingezet voor advertenties op YouTube, waardoor je ook zonder specifieke kennis van marketing redelijk gericht kunt adverteren. Je krijgt een eenvoudig keuzemenu waarin je simpelweg aanklikt wat je doelgroep is. Je vult in in welk gebied je doelgroep werkt, hoe oud ze zijn en waar ze geïnteresseerd in moeten zijn om aan te sluiten bij jouw product of dienst. Met behulp van de zoekwoorden die deze specifieke doelgroep gebruikt en de YouTube-kanalen die ze volgen – iets wat Google dus al in beeld heeft – worden jouw advertenties bij de juiste video’s ingezet.

Zorg voor een goede, professionele video

Het belangrijkste wat je nodig hebt voor een YouTube advertentie – naast geld – is een videoadvertentie die je kunt uploaden, maar dat spreekt voor zich. Je kunt je er hierbij niet makkelijk vanaf maken. Een met de smartphone opgenomen video is echt niet goed genoeg. Je wilt professioneel overkomen, dus je moet jouw videoadvertentie ook door professionals laten maken. Daarbij kun je je laten inspireren door televisiereclames, want dat is wel de kwaliteit die je moet nastreven. Wel is het zo dat advertenties op YouTube vaak korter zijn dan televisieadvertenties. Een verstandige keuze is om de boodschap die je wilt overbrengen met je advertentie vooraan in de video te plaatsen. Dan heb je de aandacht van de kijker (die eigenlijk rekent op het starten van zijn of haar gekozen filmpje) nog. Daarnaast hebben kijkers bij bepaalde advertenties de mogelijkheid om hem na een paar seconden weg te klikken, waardoor alles wat daarna komt niet meer gezien wordt.

Welke soorten videoadvertenties zijn er?

Wanneer je een YouTube advertentie aanvraagt, kun je uit drie verschillende soorten advertenties kiezen. Ten eerst heb je de InStream videoadvertentie. Deze worden meestal voorafgaand aan het filmpje afgespeeld en kunnen na een aantal seconden weggeklikt worden door de kijker. Je betaalt hierbij pas als de video minimaal 30 seconden bekeken is. Als je slim bent, zorg je ervoor dat de belangrijkste boodschap helemaal vooraan in je advertentie zit, zodat je voor relatief weinig geld wel veel mensen kunt bereiken. De tweede optie is een In-Search videoadvertentie. Dit lijkt op de advertenties die je bij de zoekresultaten van Google krijgt. Ook hier komt jouw advertentie bovenaan tussen de zoekresultaten te staan. Je betaalt alleen als jouw videoadvertentie aangeklikt wordt. Je bepaalt zelf welk plaatje hierbij komt te staan, dus kies strategisch en zorg ook dat de tekst die zichtbaar is bij het plaatje meteen raak is. Als laatste kun je ook nog voor een In-Display videoadvertentie gaan. Deze worden weergeven naast het filmpje dat een kijker aan het afspelen is. Ook hierbij betaal je alleen als er op je videoadvertentie geklikt wordt.

Wat kost adverteren op YouTube?

Natuurlijk hangt er een prijskaartje aan adverteren via YouTube. Dit is onder andere afhankelijk van het type advertentie dat je kiest en de specifieke doelgroep. Google geeft je op basis hiervan een inschatting van het aantal views of clicks. De gemiddelde kosten voor adverteren op YouTube zijn per click of view tussen de 0,05 en 0,18 euro. Je kunt hiervoor een budget en een daglimiet instellen. Hoe vaak je advertentie gezien wordt, hangt dus ook af van hoeveel jij bereid bent te betalen. Je kunt daar nog het een en ander bij instellen, zoals hoe vaak in de week je wilt dat een persoon jouw advertentie ziet en of je advertentie door de kijker weggeklikt kan worden of niet.

Related posts

Jouw website en SEO

Danny

4x tips om jouw winkelpresentatie te verbeteren

Danny

Waarom storytelling een belangrijk marketinginstrument kan zijn voor je bedrijf

Dion

Leave a Comment