Als ondernemer ben je vaak op zoek naar nieuwe verkoopkansen. Daarvoor investeer je voornamelijk in commerciële middelen. Op de korte termijn zal daar ongetwijfeld resultaat door worden behaald. Maar is dit voldoende voor de lange termijn? Is de aftersales niet minstens even belangrijk? De service als commercieel hulpmiddel inzetten is werken aan de toekomst van je bedrijf.

Goede aftersales

De meeste ondernemingen zijn erg druk. De orderportefeuille is vol en het is een behoorlijke uitdaging om al het werk klaar te krijgen. Het professionaliseren van de onderneming staat dan vaak op een laag pitje. Onderdeel van professioneel zijn is de aftersales. Want als een product of dienst is geleverd, is het voor de leverancier klaar. Maar voor de klant begint het dan pas. Voldoet het product aan de verwachtingen, of zijn er nog restpunten? Zorg dat je daar op zijn minst naar informeert als leverancier. Neem na een week of maand, afhankelijk van het product, contact op met de klant of hij tevreden is.

Serviceverlening

Een goede klantenservice is cruciaal voor de meeste bedrijven. Want een klant blijft tevreden als de geleverde dienst of product aan de verwachting blijft voldoen. Als na verloop van tijd het product bijvoorbeeld, niet meer werkt, dan wil men geholpen worden. De serviceverlening is belangrijk. Zorg dat je klanten weten wie zij in je bedrijf hierover kunnen benaderen. Volg de servicevraag adequaat op. Zo krijgt de klant de bevestiging dat jij de juiste leverancier bent. Hierbij is de service als commercieel hulpmiddel ingezet. Want bij herhaalaankopen zal de klant eerder voor jouw product kiezen.

Langetermijnvisie

Voor iedere onderneming is een langetermijnvisie belangrijk. Dit wordt vaak vergeten omdat het probleem van dit moment zo urgent is, dat er geen tijd is voor vooruit denken. Toch moet de onderneming over vijf jaar nog steeds bestaan. Bovendien is het belangrijk dat er een doel is waar je naartoe werkt. En het bestaansrecht van de onderneming is gebaseerd op het verkopen van je producten of diensten. De klanten van nu zouden daarom ook op termijn nog steeds jouw producten moeten kopen.

Service als commercieel hulpmiddel

De service als commercieel hulpmiddel inzetten is daar een belangrijk onderdeel van. Een klant zal eerder over gaan op herhaalaankopen als de vorige levering goed is verlopen. De opvolging van eventueel gemelde problemen is belangrijk. Want het is zaak dat de klant zich de levering herinnerd als goed afgehandeld en goed opgevolgd. Een snelle levering aan een nieuwe klant voelt nu goed, maar dit mag niet ten koste gaan van je bestaande klanten. Dit kan soms betekenen dat je een levering aan een nieuwe klant een dag uitstelt, om eerst het probleem bij een bestaande klant op te lossen. Want over vijf jaar wil je namelijk nog steeds je product of dienst verkopen.

Vanuit commercieel oogpunt worden snelle leveringen meer gewaardeerd dan een goede serviceverlening. Echter is de service als commercieel hulpmiddel erg belangrijk. Maak dit onderdeel van je langetermijnvisie, voor de continuïteit van je onderneming.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply