Image default
Commercieel Nieuws

Als ondernemer leren van een politieke campagne

Het kan je niet ontgaan zijn, de verkiezingen komen eraan. Of je er nu wel of niet mee bezig bent, de politici uiteraard wel. Allemaal zijn ze druk om een met hun politieke campagne. Vele stemmen moet gewonnen worden. Al sinds het bestaan van democratie is dit een bekend fenomeen. Los van je politieke voorkeur kun je als ondernemer hier het een en ander van leren.

Politieke campagne

“Met nog twee weken te gaan, gooien politieke partijen alles in de strijd om de meeste stemmen te winnen. Wat kun je als mkb’er leren van die campagnetactieken? Hard schreeuwen of gewoon ‘normaal’ doen? Hoe onderscheid je je van de middenmoot? Niet alleen ondernemers denken na over welke tactiek het beste werkt, maar ook politieke partijen.” Dit bericht op de website van RTL Z geeft aan welke parallel je kunt trekken tussen jouw marketing en een politieke campagne. Een politieke campagne is gericht op het winnen van stemmen. Hoe meer mensen overtuigd zijn van de goede bedoelingen van je partij, hoe meer er op jou stemmen. Een zakelijke campagne is gericht op de doelstelling van je bedrijf.

Zakelijke campagne

Als bedrijf moet je ook vaak campagne voeren. Als de concurrentie moordend is moet je je gaan onderscheiden. Zelfs al verander je product of dienst, moet je dit wel kenbaar maken bij de afnemers. Daarom is het belangrijk dat je weet hoe je jouw doelgroep aanspreekt. Sociale media gebruiken bereikt tegenwoordig veel meer mensen dan een advertentie in een vakblad. Bedenk goed wat er bij je bedrijf past. Onderscheid je van je concurrentie door een andere aanpak. Een goede methode is kijken naar succesvolle bedrijven als Apple, Tesla en andere grote bedrijven. Je zult ongetwijfeld niet zo`n groot budget hebben als deze bedrijven. Maar het gaat om de aanpak. Laat zien wie je bent en waarom je jouw producten of diensten levert. Dan vertel je hoe je dit doet, vervolgens pas wat het de klant oplevert. Je zult merken dat klanten meer gaan afnemen als ze jou en je onderneming kennen. Net als politici, zij zijn het boegbeeld van hun politieke campagne. Als gezicht van de partij moeten zij veel contact zoeken met de kiezers. Door veel over hun leven bloot te geven, winnen zij vertrouwen.

Campagne voor de lange termijn

Een politieke campagne is vaak gericht op de korte termijn. Hoewel politici ons overtuigen van de doelstellingen voor de lange termijn, is het enthousiasme na de verkiezingen al veel minder. Dit neemt niet weg dat er genoeg zaken zijn die wel worden doorgevoerd. Als ondernemer gaat in de meeste gevallen een campagne verder. Om de continuïteit van je bedrijf voort te zetten is het belangrijk dat je de ingeslagen weg blijft volgen. Tenzij het zijn doel mist. Als je het vertrouwen van je afnemers wilt winnen, is het zaak dat je je beloften nakomt. Zeker als je nieuwe klanten wilt winnen. Alleen een charismatische directeur is dan niet genoeg. De beste reclame is nog steeds de mond-op-mond reclame. Als je een goede naam opbouwt via tevreden klanten, is er veel gewonnen. Om dit op de lange termijn vol te houden moet je daaraan blijven werken.

Het is interessant om te zijn hoe politieke partijen zich willen onderscheiden. Zakelijk is iedere marketing verandering ook een vorm van campagne voeren. Er zijn genoeg overlappingen waarbij je van de politiek kan leren. Echter ook hoe het niet moet. Wees uniek zonder jezelf te verloochenen.

Related posts

Horeca ondernemers: 5 tips om meer te verdienen met menu engineering

Danny

Zo blijven je bedrijfsgegevens veilig

Danny Bijl

5 tips om je cashflow op orde te houden

Danny Bijl

Leave a Comment