Ondernemen gebeurd al sinds de mensheid bestaat. De ene persoon heeft het ondernemen meer in zich dan de ander. Door de eeuwen heen zijn er altijd mensen succesvol geweest als ondernemer. Toch lijkt het iets van de laatste jaren dat vrijwel iedereen een eigen bedrijf begint. In de huidige maatschappij is de spanningsboog echter kort. Hoe blijf je als ondernemer staande in de hectiek van alle dag?

Huidige maatschappij

Typerend voor de wereld van nu, is de korte spanningsboog. De aandacht verschuift snel van het ene naar het andere onderwerp. Dit wordt mede beïnvloedt door de vele mediakanalen. Een fout wordt direct wereldwijd aan de schandpaal genageld. Een groot succes wordt kort even in het zonnetje gezet. De aandacht vliegt echter al snel naar het volgende onderwerp. Een ander kenmerk van de huidige maatschappij is dat er steeds meer informatie op ons af komt. Het is daarom belangrijk om een goed geheugen te hebben. Beide genoemde kenmerken zijn voor een onderneming cruciaal. Uiteindelijk is een groot deel van de bedrijven afhankelijk van de consument. En die wordt steeds veeleisender, maar verandert ook steeds sneller van behoefte. Daar moet je als ondernemer meer op inspelen, dan ooit het geval was.

Vertrouw op je eigen instinct

Je bent voor jezelf begonnen met een goede reden. Je eigen gevoel i.c.m. je omgeving hebben je overtuigd om de stap te zetten. Ben je succesvol geweest in de eerste jaren? Dan heb je dat vrijwel helemaal aan je instinct te danken. Uiteraard zal de gunningsfactor en de situatie in jouw branche daar aan bijgedragen hebben. Maar jij hebt de keuzes gemaakt die jouw succesvol hebben gemaakt. Houd dit vast. Wat er ook op je af komt, zowel nu als in de toekomst, je hebt het vermogen om de juiste beslissingen te nemen.

Onderscheid hoofd- en bijzaken

Als je net voor jezelf begint is vrijwel alles belangrijk. Iedere klant en leverancier heeft de volle aandacht nodig. Maar daarnaast ook ieder detail van het uit te voeren werk. Naarmate je langer bezig bent komt er onderscheid tussen hoofd- en bijzaken. Het beste kun je alles wat op je afkomt splitsen met de onderstaande vraag:

Is het onderwerp (in)direct van belang voor de toekomst van mijn onderneming?

Als dat niet het geval is, gaat het over een bijzaak. Is het wel het geval, dan is het in de meeste gevallen belangrijk om dit goed op te pakken. Toch kunnen er dan nog teveel hoofdzaken overblijven. In dat geval zul je prioriteiten moeten stellen. Het is daarom belangrijk dat je weet wat je doelstelling is.

Focus je op je doelstelling

Het doel van de onderneming is van cruciaal belang op het moment dat je het druk krijgt. Als je alles wat op je afkomt kunt verwerken en behandelen binnen je werktijd, dan is dat nog niet dringend. Maar wanneer je achter de feiten aan gaat hollen, moet je weten wat de doelstelling van je onderneming is. Een goede doelstelling geeft duidelijk aan waar je over een bepaalde termijn wilt zijn. Zorgt dat je het doel van je onderneming “SMARTI” maakt:

  • Specifiek;
  • Meetbaar;
  • Acceptabel
  • Realistisch;
  • Tijdsgebonden;
  • Inspirerend.

Het zal even zoeken zijn naar de juiste formulering. Maar een goede doelstelling is er één die jou iedere keer helpt om keuzes te maken. En in de huidige maatschappij is het snel maken van keuzes nu eenmaal belangrijk om overeind te blijven.

Ceep calm

Voor iedere ondernemer, groot of klein, komt er een moment dat het spannend wordt. Je zult op een bepaald moment bijvoorbeeld moeten kiezen tussen een aantrekkelijke opdracht en het doel van je eigen bedrijf. Maar ook keuzes of je wel of geen personeel moet aannemen. Of juist of je je personeel wel of niet moet ontslaan. Een behoorlijk lange tijd zag je overal kreten die begonnen met “Ceep Calm”. Doe dit ook als ondernemer. Blijf rustig, neem geen overhaaste beslissingen. Vraag in dringende situaties om bedenktijd. Dit accepteert vrijwel iedereen van je. Denk vervolgens rustig na wat voor jou en je onderneming het beste is. Niet alleen voor nu, maar ook op de lange termijn. Op basis daarvan zul je weten wat je moet kiezen.

 

In de huidige maatschappij wordt er van iedereen veel verwacht. Ook als ondernemer wordt je meegezogen in de waan van de dag. Toch moet je daarover heen kunnen kijken. Blijf daarom rustig en weet altijd wat het doel van je onderneming is.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply