De grens tussen service- en productiebedrijven lijkt steeds vager te worden. Zo heeft men bij vrachtwagenproducent Volvo Trucks al verschillende keren aangegeven te denken aan een toekomst in de transportsector. Het gaat dan wel om automatische transporten die vanuit de cloud worden aangestuurd. Industry 4.0 brengt een ware schokgolf teweeg en dit ook binnen de transportsector. Wil je competitief blijven? Dan moet je investeren in automatisering. Hieronder lees je vijf tips om ongemeen competitief te blijven.

# 1. Installeer een boordcomputer

In de transportsector zijn boordcomputers al langer gemeengoed. De boordcomputer staat een geautomatiseerde planning en de verwerking van de uren en onkosten toe. Hiernaast kan men eenvoudig nagaan of de rij- en rusttijden wel worden gerespecteerd. De optimalisatie van processen en de bijhorende kostenbesparing was lange tijd de voornaamste drijfveer van een boordcomputer. Het zijn dan ook voordelen die je niet zomaar mag negeren.

Heb je al een boordcomputer laten installeren? Weet dan dat de markt sterk versnipperd is en dat het soms de moeite kan lonen om de voordelen van de nieuwste technologieën onder de loep te nemen. Denk aan de toegevoegde meerwaarde van documentscanning, emballage-administratie en geofencing bij waardevolle transporten.

# 2. Maak gebruik van automatische rapportages

Steeds meer boordcomputers zetten hiernaast ook in op een zogenoemde CANbus-koppeling. Het gaat om vrij nieuwe interfaces die automatisch rapportages maken over de rijstijl en het brandstofverbruik van de chauffeur. Echter betrekt men ook vaker andere inzichten in de rapportages. Denk bijvoorbeeld aan het meten van de condities waarin de vracht zich bevindt, gaande van de temperatuur tot de vochtigheidsgraad. Vooral bij gekoelde zendingen is het voor de klant niet onbelangrijk om via zo’n rapport zekerheid te verkrijgen over de kwaliteit van het transport.

# 3. Bied realtime inzichten aan

Steeds meer aanbieders bieden de mogelijkheid aan om het transport in realtime te volgen. Je kan dan niet alleen zien waar de transportwagen zich situeert, maar ook hoeveel stopplaatsen er onderweg nog zijn en wat de verwachte levertijd is. Vooral voor pakjesbezorgdiensten is het een aangename toevoeging.

Veel consumenten storen zich immers al langer aan de ruime tijdsblokken. Door realtime inzichten aan te bieden, weten ze of ze al dan niet nog even inkopen kunnen doen. In de zakelijke context wordt het vaak gebruikt voor waardevolle transporten. Zo weet men wanneer men extra beveiliging moet voorzien.

# 4. Automatiseer het intern transport

Volvo Trucks wil inzetten op automatische transporten. Lees: zelfrijdende (vracht)wagens. Hoewel Nederland al jaren als voorloper fungeert als het op zelfrijdende wagens aankomt, zal het dit decennium waarschijnlijk nog niet op grote schaal worden ingezet. Voor het intern transport kan dit wel. Door pakjes, halffabricaten of goederen automatisch tussen de verschillende diensten te transporten, kunnen vrachtwagens veel sneller de weg op. Hierdoor verhoogt het rendement, waardoor je betere voorwaarden of lagere prijzen kan aanbieden. Dergelijke automatisering producten zijn in de logistieke sector niet ongewoon, waardoor je er wel in moet investeren indien je voldoende competitief hoopt te blijven.

# 5. Genereer automatisch elektronische vrachtbrieven

De elektronische vrachtbrief heeft een groot aantal voordelen te bieden. Toch werken nog te veel internationale transportbedrijven met de typische doordrukvelletjes. Er zijn tegenwoordig automatische elektronische systemen die in de cloud draaien. Onderzoek heeft uitgewezen dat zo’n systemen in een besparing van 675.000.000 euro kunnen resulteren voor de Nederlandse logistieke sector. Anderzijds is het wel belangrijk om ervoor te zorgen dat zo’n cloudsystemen de persoonsgegevens beschermen. Laat je daarom voldoende begeleiden bij het opzetten van automatische elektronische vrachtbrieven in de cloud.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply