Veel ondernemers zijn eigenaar van één of meerdere bedrijfspanden. Maar lang niet alle ondernemingen hebben het (volledige) pand nodig. Althans niet de ruimte voor de eigen werkzaamheden. Je kunt deze ruimte onbenut laten of gebruiken voor het opslaan van zaken die niet voor de onderneming nodig zijn. Een meer voor de hand liggende oplossing is de bedrijfsruimte verhuren. Dit levert mooi een vast bedrag per maand op en je maakt er een ander blij mee. Wat komt er precies bij kijken en waar moet je rekening mee houden? Wij hebben het voor je uitgezocht.
Waarom je bedrijfsruimte verhuren?
De ruimte in jouw bedrijfspand die niet wordt benut kost in de meeste gevallen geld. Vrijwel iedere eigenaar betaalt maandelijks lasten voor het pand. Dit is de belangrijkste reden voor veel ondernemers om te gaan verhuren. Maar er zijn meer redenen. Als je bijvoorbeeld een pand op een afgelegen plaats hebt, zorgt een huurder voor meer activiteit rondom je pand. Heb je bijvoorbeeld zelf waardevolle spullen opgeslagen waar je niet vaak bij hoeft? Dit kan opvallen bij de mensen die hierop uit zijn. Een betrouwbare huurder in een ander deel van het pand kan zorgen voor meer aanloop. Daarnaast kan een leegstaand pand snel verpauperen. Hiermee daalt de waarde van het pand snel. Een huurder die ‘deels’ verantwoordelijk is voor de situatie rondom het pand, kan ertoe leiden dat het verpauperen minder snel gaat. Benut je middelen optimaal en ga je bedrijfsruimte verhuren.
Wat zijn de mogelijkheden?
Het verschilt of je een deel van je pand, of je complete pand wilt verhuren. Met name beginnende ondernemers zijn vaak bezig met de overweging of zij een bedrijfspand gaan kopen of huren. Het valt niet mee als je net begint, om direct een pand te kopen. Maak eerst bewust de keuze of je wel of geen huurder in pand wil. Als je dat echt niet ziet zitten dan ben je wellicht niet de juiste persoon om te gaan verhuren. Maar heb je één of meerdere van de eerder genoemde redenen, dan is verhuren een uitkomst.
Wel of niet zelf regelen?
Je kunt naar een makelaar stappen om je pand in de verhuur te zetten. Het voordeel hiervan is dat de je via de makelaar kunt adverteren op de website van Funda. Daarnaast hoef je zelf veel minder moeite te doen omdat de makelaar je tussenpersoon is. Het kost je echter behoorlijk geld. Dit loopt al snel op tot meerdere maandbedragen van het huurtarief. Wil je bijvoorbeeld een kantoorruimte verhuren, dan kun je dit ook zelf organiseren. Zonder tussenkomst van een makelaar. Één van de grootste online platforms voor verhuur van bedrijfspanden is bedrijfspand.com. Deze website heeft een aanbod van ruim 4.000 panden en meer dan 100.000 bezoekers per maand. Het is goedkoop om zelf een advertentie te plaatsen. Zonder tussenkomst van een makelaar, wat op Funda wel moet.
Waar moet je aan denken?
Op het moment dat je zelf je bedrijfspand, of een gedeelte daarvan, gaat verhuren, zijn er wel enkele aandachtspunten. We geven je enkele aanbevelingen:
- Bedenk vooraf goed met welke bestemming je je pand wilt verhuren. Er is een groot verschil tussen opslag van goederen of een autogarage;
- Wees je bewust van de wetgeving. Je hebt te maken met bestemmingsplan van de gemeente waar je huurder zich aan moet houden. Maar ook wet- en regelgeving m.b.t. milieu en dat soort zaken;
- Bedenk vooraf wat de belangrijkste voordelen zijn van de locatie, pand en ect. voorzieningen. Denk bijvoorbeeld aan bereikbaarheid, wel of geen krachtstroom aanwezig, airconditioning, etc.
- Laat door een (semi)professionele fotograaf foto`s maken. Kies bewust voor een kleurrijke foto voor in je advertentie. Het liefst ook een paar auto`s op een evt. parkeerplaats;
- Als er een tuin aanwezig is, moet deze er wel netjes bij liggen. Denk aan bladruimen, gazon maaien, geen groen straatwerk. Zorg voor een representatief pand.
- Denk goed na over het verhuurtarief. De opbrengst moet wel lonend zijn t.o.v. de maandlasten.
Uiteraard zijn er nog veel meer zaken die belangrijk zijn. De basis is echter genoemd. Voor iedere specifieke situatie is het belangrijk dat je weet wat nodig is.
Heb je nog een bedrijfsruimte waar je niets mee doet? Zet dit dan om in een lucratieve business. Daarnaast kun je er een andere ondernemer erg veel plezier mee doen. En wie weet levert het wel een belangrijke relatie voor je netwerk op.