Online media worden steeds belangrijker, en veel ondernemers kiezen ervoor om zich vooral online te profileren. Denk hierbij aan de grote hoeveelheid webshops die geen fysieke winkel hebben. Vaak worden de offline media hierbij vergeten, maar deze zijn zeker ook nog steeds van belang voor ondernemers. Internet is niet zaligmakend, dus men moet niet vergeten om te investeren in bijvoorbeeld het papieren medium. Wij hebben een paar punten voor je samengesteld die laten zien dat offline media zeker niet onderschat moeten worden.

Gedrukte nieuwsbrief of magazine

Digitale tekst staat erom bekend om vluchtig en oppervlakkig gelezen te worden. Er is simpelweg te veel afleiding om de aandacht langdurig bij een tekst te houden. Een gedrukte tekst blijft daardoor veel beter hangen bij de lezer. Dit geldt bijvoorbeeld voor een mooie nieuwsbrief, maar ook voor een brochure of luxueuze visitekaartjes. Mensen hebben graag een product in handen. Hierdoor lijkt het al snel meer waarde te hebben dan een online website of tekst. Bovendien val je met mooi papierwerk al snel op, en zijn de mogelijkheden groter dan bij een website. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van reliëf, of een bijzondere vorm die de inhoud ondersteunt. Een fysiek product straalt al snel meer betekenis uit, en dus meer waarde voor de klant.

Denk bij het versturen van post ook eens om enveloppen te bedrukken. Hierdoor krijgt de post een persoonlijke touch, en voelt de ontvanger zich meer aangesproken. De kans dat de inhoud zorgvuldiger gelezen wordt is hierdoor groter. Een papieren nieuwsbrief of misschien zelfs wel een klein magazine is daarom de perfecte aansluiting op een website. De diepgaande achtergrond kan in het magazine uitgebreid verteld worden, en op de website kan het actuele nieuws vermeld worden. Zo gaan mensen rustig zitten om de nieuwsbrief of het magazine te lezen, en kunnen ze voor actuele ontwikkelingen en feiten de website bezoeken. Zo sluiten de twee media, online en offline, perfect op elkaar aan.

Advertenties

Voor adverteerders kan het bovendien ook zeer interessant zijn om in een gedrukt magazine te staan. Zoals eerder benoemd besteden mensen meer en zorgvuldiger aandacht aan het gedrukte medium dan bijvoorbeeld aan een website. Vaak kijkt men zelfs snel over online advertenties heen, omdat het internet er vol mee staat en men deze onbewust wegfiltert. Dit is natuurlijk geen goed nieuws voor adverteerders. Het papieren medium is echter een heel ander verhaal. Omdat hier verder geen afleidingen zijn zoals links die weer ergens anders naartoe leiden, kan de lezer zijn of haar aandacht veel beter bij de inhoud houden. Dit betekent dat ook advertenties meer aandacht krijgen. Het gebruik van adverteerders is dan ook een mooie manier om zo’n magazine op de been te houden, al wordt het misschien maar een paar keer per jaar uitgegeven. Daarnaast worden online steeds meer adblockers gebruikt waardoor advertenties online vaak zelfs niet eens meer getoond worden

Sociale media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn zijn uiteraard zeer belangrijk in het promoten van een zaak, maar door het combineren met offline media zoals het papieren medium, behaal je op de breedste schaal resultaten. ‘The best of both worlds’ is daarom een uitspraak die hier zeker van toepassing is. Voor het optimale resultaat is het voor ondernemers dan ook zeker van belang om gedrukte media niet te vergeten in het streven naar de ultieme connectie met de klant.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply