Nog een paar maanden en het jaar 2019 is alweer voorbij: het jaar waarin alles draait om gebruiksvriendelijkheid. Gebruiksvriendelijkheid in de vorm van service, gebruiksvriendelijkheid in webdesign én gebruiksvriendelijkheid in je copywriting. Nu dat de laatste maanden van het jaar aangebroken zijn komt er een mooi moment vrij om nog eens goed naar je copywriting te kijken. Wat kun jij dit jaar nog doen om de teksten van je merk te verbeteren? We geven je een aantal handige tips.

1. Schakel professionele hulp in

Laten we met de meest logische en verstandige tip beginnen: schakel een professional in! Er zijn genoeg freelancers en bureau die gespecialiseerd zijn in digitale reclame, en dus precies weten hoe ze jouw product of dienst zo goed mogelijk in de digitale markt kunnen zetten. Schakel bijvoorbeeld een goede freelance UX-tekstschrijver in, of speel op zeker met de meerdere professionals van het online marketing bureau Utrecht. Jij geeft jouw doelen door, en zij zorgen ervoor dat deze verwezenlijkt worden!

2. Verplaats je in de doelgroep

Ga je liever zelf aan het schrijven? Zorg er dan voor dat je jezelf goed in de doelgroep verplaatst. Een handige manier om dit te doen is door een ijkpersoon te bepalen. Je ijkpersoon is een fictief personage dat jouw doelgroep vertegenwoordigd. Wanneer jij jouw teksten schrijft (of andere stappen neemt met betrekking tot de promotie van je organisatie) schrijf jij ze voor deze persoon. Op deze manier sta je stil bij de manier waarop jouw doelgroep de teksten ontvangt, welke boodschap ze eruit zouden kunnen halen en op welke manier je jezelf beter kunt verwoorden.

3. Vergeet de SEO niet

Heb je al je teksten geschreven? Dan is het tijd om er een SEO-saus over te gieten. Ga op zoek naar keywords die naar jouw dienst of bedrijf verwijzen en waarvan jij denkt dat ze regelmatig ingetikt worden op Google. Onder welke kernwoorden wil jij gevonden worden? Maak een lijst van deze kernwoorden en/of zinnen en zorg dat je deze regelmatig in je teksten terug laat komen.

Copywriting tips

4. Houd het natuurlijk

Leg daarentegen niet te veel focus op de SEO van je teksten: zorg er vooral voor dat alles lekker natuurlijk blijft lopen. Verwerk je keywords bijvoorbeeld op een natuurlijke manier in de zin, spreek je doelgroep op een persoonlijke manier aan en blaas niet te hoog van de toren. Je communiceert uiteindelijk namelijk gewoon van mens tot mens.

5. Slaap er een nachtje over

Misschien wel de belangrijkste tip: laat al je teksten een nachtje (of weekje liggen) en lees er later nog eens overheen. Zo heb je de tijd om alles te laten bezinken en kun je je eigen teksten met een frisse blik redigeren.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply