Image default
Evenementen

Beursstand inrichten: de 10 tips voor een geslaagde beursstand

Jouw onderneming is net zoals zo vele anderen, aanwezig op een beurs. Hoe zorg je ervoor dat net jouw beursstand meer opvalt dan die van je buurman? Met deze tien tips ben je al goed op weg om jouw beursstand zo goed en aantrekkelijk mogelijk in te richten.

1. Zorg voor een hapje en een drankje

Op een beurs kan het wel eens druk worden. Iedereen is voortdurend in beweging en het is zeker begrijpelijk dat niet iedereen zomaar overal stopt. Met een hapje of een drankje kan je hen toch even tegenhouden en de aandacht even bij jouw stand vestigen. Doe het niet al te uitdrukkelijk, maar serveer gerust een drankje of biedt een hapje aan.

2. Zorg voor een activiteit

Waar een hapje en een drankje helpt om mensen even te laten stoppen, draait het er vaak om mensen specifiek naar jouw standje te laten komen. Je kan bijvoorbeeld een wedstrijd organiseren of je product laten uittesten. Zo was er eens een fabrikant die een druksensor bevestigde onder zijn veiligheidsglas en dit verwerkte in een Kop-van-jut, de bezoekers kwamen uiteraard allemaal het veiligheidsglas uittestten. Hier is het belangrijkste: wees creatief!

3. Maak een mooie presentatiewand

Een beurs is natuurlijk meer dan beleving alleen: uiteindelijk moet er ook informatie uitgewisseld worden. Voorzie een mooie presentatiewand en denk goed na welke informatie je wilt delen. Indien je vaker aan een beurs gaat deelnemen is een modulaire stand aan te raden. Er zijn ook diverse mogelijkheden om een presentatiewand te bedrukken.

4. Té is nooit positief

Té is nooit positief, tenzij in tevreden. Dring jezelf nooit op, probeer niet te veel eruit te springen en deel ook niet te veel informatie. Zorg ervoor dat je beursstand niet overvol info staat en het ook niet al te vol oogt. Zorg ervoor dat de bezoeker tevreden vertrekt.

5. Zorg voor een duidelijk en herkenbaar thema

De bezoeker moet je onderneming meteen beleven en herkennen. Zorg dan ook voor een duidelijk thema waarmee je de identiteit van je onderneming meteen uitstraalt. Vertel een verhaal, gebruik een opvallend design en maak eventueel gebruik van projecties. Een fabrikant van koelkasten kan zijn beursstand bijvoorbeeld inrichten als een opvallend fris ijslandschap. Wees ook hier vooral creatief en denk goed na over welk beeld je wil uitstralen.

6. Verlichting

Zorg ervoor dat je beursstand voldoende verlicht is. Zet jouw stand in de spotlights door middel van gerichte verlichting. Met Led-verlichting kan je zelf kiezen welke elementen je stiekem wil accentueren. Mensen blijven soms maar even en kijken maar oppervlakkig rond, jij kan kiezen wat hen meteen in het oog moet springen.

7. Haal je aap uit de mouw: vermeld je apenstaartje

Als je actief bent op sociale media, geef dat dan ook aan. Heb je een website of een e-mailadres: zorg ervoor dat dat nadrukkelijk zichtbaar is aan je beursstand. Je geeft bezoekers de kans om later meer informatie op te zoeken of alles nog eens op een rijtje te zetten.

8. Ontspanning

Een beurs is voor de meeste bezoekers een moment van ontspanning. Hou daar rekening mee en voorzie een zitplaats. Ga niet al te druk mensen aanspreken, maar stel hen gerust en ontspan hen: ze hebben echt wel de tijd om even in gesprek te gaan. Jij brengt hen een moment van rust en ontspanning, intussen geef je wel de nodige info over jouw product(en).

9. Flyers

Leg flyers klaar op een goed toegankelijke plaats. Sommige bezoekers hebben geen zin in een gesprek, maar wel interesse in je product. Zorg ervoor dat er altijd voldoende zichtbare flyers aanwezig zijn aan jouw beursstand.

10. Persgericht denken

Soms vergeet men wel eens dat er op een beurs ook heel wat rondlopende pers aanwezig is. Zorg ervoor dat jouw stand of product ook vlot fotografeerbaar is. Stal je een product uit? Doe het dan met een mooie achtergrond waarop je merknaam en website aanwezig is.

Tot slot …

Onthoud dat jouw beursstand eigenlijk jouw ambassadeur is. Behandel het als een werknemer en verlang er het maximale van. Werk niet in functie van jouw beursstand, maar laat jouw beursstand in functie van jou werken. Als je jouw beursstand voor jou laat werken, maak je het niet enkel jezelf maar ook de bezoekers makkelijker.

Wil je meer lezen over hoe je een ideale beursstand opzet? Via deze website kan je nog meer tips & tricks verkrijgen.

Related posts

Zo zet je relatiegeschenken succesvol in op een beurs

Danny

7 tips om een klapper te maken met je bedrijfsevenement

Dion

5 factoren om te mee te laten wegen in je keuze voor de locatie van je zakelijke evenement

Dion

Leave a Comment